Det har gått
några dagar sedan Sverigedemokraterna, enligt det webbaserade
marknadsundersökningsföretaget
Yougov’s senaste mätning, beskrevs som Sveriges
största parti. SD fick enligt
Metro 25,2 procent. S fick 23,4 och M fick 21,0
procent.
Undersökningen
bör tas med en rejäl nypa salt. Det är fritt fram att själv anmäla sig till
Yougov. Det går till och med att tjäna in poäng och sedan använda dem i
Yougov’s poängshop.
Självklart är resultatet
ändock alarmerande. Av flera skäl. I denna bloggpost kommer jag att koncentrera
mig på ett demokratiskt problem och göra det framför allt från ett specifikt
perspektiv.
Svenska kyrkan är
demokratiskt uppbyggd. Kyrkoråd, stiftsfullmäktige och kyrkomöte väljs i
direkta val, där alla medlemmar över 16 år har rösträtt. Att 12,8 % röstar är
problematiskt. Men det är å andra sidan en vanlig företeelse i folkrörelserna i
Sverige. Det valdeltagande som gäller de allmänna valen har få motsvarigheter
på årsmöten in vårt avlånga land.
Så låt mig i
denna argumentation utgå från att Svenska kyrkan är demokratiskt uppbyggd. I
princip. I organisationen finns dessutom vissa korrektiv inlagda. Kyrkoordningen
förstår att det inte går att rösta om trosfrågor. Därför har läronämnden ett
slags veto-rätt i kyrkomötet. Där är biskoparna i majoritet. I biskopsvalen
deltar förtroendevalda men dessa utgör endast 50%. Resten är präster och
diakoner.
Det finns alltså
en tröghet inlagd i organisationen.
Min fråga är nu:
vad händer om ett parti som Sverigedemokraterna får över 50% i kyrkomötet? Kan
vi då lojalt följa kyrkomötets beslut?
Som lärare i
homiletik blir frågan brännande. När de första studerande anländer om någon vecka
– vad ska jag säga?
För egentligen
gäller ju samma dilemma idag. Den största nomineringsgruppen – Arbetarepartiet
Socialdemokraterna – fick nästan 30% av rösterna 2013. Självklart har de mycket
att säga till om. Den som inte sympatiserar med dem, har här rimligen ett
problem.
Men problemet för mig som lärare i homiletik, ligger djupare än så. Just nu
läser jag in mig på kurslitteraturen. Flera böcker behandlar frågan om hur en
präst ska predika i ett post-modernt samhälle.
David J. Lose har
skrivit boken: ”Preaching at the Crossroads. How the world – and our preaching
– is changing” (Minneapolis, Fortress press: 2013). Han anser att vi inte kan
se förändringarna i samtiden som problem, som måste lösas. Snarare ska vi
uppfatta dem som mysterier, som vi kan förhålla oss till på andra sätt. Hans
förslag – i korthet – är egentligen inte nytt. Som kristna måste vi förstå både
Bibeln och verkligheten utifrån ett centrum: Jesus Kristus. Det kommer aldrig
att bli enighet kring hur vi ska predika. Men när vi samtalar om våra olika
perspektiv händer något. Han menar att vi ska lita på bibelord. ”Trust the
passage”. Jag gillar det och tänker på en kollega i Sydafrika, som alltid i
bibelsamtal säger:
Trust the
process. (Lita på processen).
Lose verkar inte
föreslå att predikans budskap ska växa fram ur omröstningar, där majoriteten
avgör.
Frågan kvarstår
dock: hur avgör vi vad som är sant, rätt och riktigt? I ett postmodernt
tänkande är detta omöjligt. I sin mest vulgära form menar postmodernismen att
det inte finns någon möjlighet att avgöra vad som är sant. Däremot är det inte
säkert att postmodernismen (vilken ingalunda är enhetlig) förnekar förekomsten
av en sanning. Det som förnekas är snarare möjligheten att finna den.
Lösningen är inte
en återgång till moderniteten, som (kraftigt förenklat) trodde att det gick att
fastställa vad som var sant. Vilket gjorde att trosfrågor måste hamna utanför,
i en annan sfär, eftersom de inte gick att avgöra med vetenskapliga metoder.
Min fråga som
lärare är: var hittar vi grunden för det som ska förkunnas? I Bibeln, såklart –
men kristna är sannerligen inte överens om hur den ska förstås. Svenska kyrkan
har i kyrkoordningen även sagt att bekännelseskrifterna från 1500-talet är
viktiga. Men de erbjuder inte alltid hjälp, när det gäller att besvara
samtidens frågor.
Helt klart är
inte heller det demokratiska beslutsfattandet, där majoriteten bestämmer, en
möjlig väg.
David J. Lose
hjälper mig att se på ett nytt sätt. Problemet går inte att lösa. Men mysteriet
går att förhålla sig till. Tillsammans med Jesus Kristus och i gemenskap med
andra, som också söker svar.
Nästa bok jag ska
läsa handlar bland annat om profetisk predikan. Kan det behövas idag?
För vad händer om
Sverigedemokraterna mobiliserar i nästa kyrkoval och får över 50% av mandaten i
kyrkomötet? Är vi beredda? Eller har majoriteten alltid rätt?