(A translation in English will follow).
Sedan förre ärkebiskopen för den anglikanska kyrkan i södra
Afrika, Desmond Mpilo Tutu, gick ur tiden igår, har mycket redan sagts och
skrivits om honom. Hans Engdahl, mångårig missionär i Sydafrika, sammanfattade
det i DN igår, med orden:
Desmond
Tutu var “larger than life”
Med det menar Hans att det är svårt att beskriva den stora
betydelse Tutu har haft. Att ge en heltäckande bild är inte heller syftet med
denna bloggpost. Men några penselstråk vill jag lägga till den stora bild som
nu ges av så många.
Tutu var först och främst en del av något större. Det var på
intet sätt Tutu som myntade begreppet Ubuntu men han talade ofta om denna
afrikanska mentalitet. På sin fars språk, isiXhosa, skulle Tutu sagt
Umntu Ngumntu Ngabantu
Hans mamma, som var mosotho, skulle uttryckt det på ett
liknande sätt:
Motho o
motho ka batho
En människa är en människa bland människor. Som individ blir
jag till i mötet med andra. Om inte andra finns, finns inte heller jag.
För Tutu var denna mänsklighet större än den egna gruppen.
Han har beskrivit hur han fick syn på sig själv under åren i London, när han
blev behandlad som en människa vid Kings college. Därför betraktade han också
apartheid som ett ont system, som måste bekämpas. Att dela upp människor utifrån
hudfärg var oförenligt med Tutus grundsyn.
Min egen bild av Tutu är att den världsvida kyrkan för honom
var uttrycket för denna mänsklighet. Även efter sin pension 1996 ledde han
regelbundet morgonmässan på fredagsmorgon i S:t Georges Cathedral i Kapstaden.
Jag minns en morgon när ett filmteam var med för att fotografera och filma
honom ”in action”. Någonstans skulle en staty resas över Tutu och konstnären
behövde material. När fotografen blev för närgången under nattvardsbönen
stannade Tutu upp och påpekade det olämpliga i att störa honom mitt i det mest
centrala momentet. Fotografen backade förstås undan direkt.
Tutu var inte bara anglikan. Han var ekumen. Och det var som
ledare för Sydafrikas kristna råd (South African Council of Churches – SACC)
som han blev världsberömd. Han var SACC’s generalsekreterare 1978–84 och det
lade grunden till att han fick Nobels fredspris 1984. Flera svenskar var direkt
inblandade i nomineringen. Inte minst Axel-Ivar Berglund, som hade arbetat på
SACC tillsammans med Tutu. Som generalsekreterare i SACC hade Tutu mandat att uttala
sig på hela organisationens vägnar. Det fanns ett stort förtroende för Tutu och
det är omöjligt att beskriva Tutu utan det sammanhanget. Men även här var hans
kristna tro grunden. Han införde daglig morgonbön, regelbundet mässfirande och
retreat för de anställda. Den kristna tron och engagemanget för rättvisa var
två sidor av samma mynt. Oupplösligt förenade. Under alla år har Tutu börjat
sin dag med egen meditation och bön. Utan den stunden hade han inte kunnat
åstadkomma något, enligt egen utsago.
När jag läser artiklar, tweets och olika uttalanden är det
ofta som Tutus förankring i sin gudstro glöms bort. Därför är det bra att
exempelvis Svenska kyrkans ärkebiskop, Antje Jackelén, säger i DN:
För det var det som var Desmond Tutus livsmelodi – att leva
sin tro i kärlek till människor.
Hans husläkare, Ingrid le Roux, säger också till Kyrkans Tidning:
Men han är också en djupt troende och andlig människa. Han
lever nära korset, med bön och meditation varje dag. Det är hans styrka, det
som burit honom.
Där fanns också skälet, tror jag, till att Nelson Rolihlahla
Mandela utsåg honom till ledare för Sannings- och försoningskommissionen 1995. Desmond
Tutus uppdrag var på intet sätt slutfört när Sydafrika fick sin första
demokratiskt valda president. Kommissionen lyckades vidga ett från början
kristet begrepp till att gälla samhället i stort. Som ordförande uppträdde Tutu
alltid i sin biskopsdräkt.
Samtidigt fortsatte han att vara en profetisk röst även
efter demokratiseringen. Han kunde exempelvis hota Zumas regering med att
kristna skulle be för den regeringens fall, på samma sätt som kristna bad under
apartheid, om inte regeringen ändrade sin politik. Hans kritik mot korruptionen
var svidande. De fattiga var alltid i fokus.
Tutu är en stor inspirationskälla. Må han vila i frid till
uppståndelsens morgon.
---
Since the former archbishop of the Anglican Church in southern Africa, Desmond Mpilo Tutu, passed on yesterday, much has already been said and written about him. Hans Engdahl, a longtime missionary in South Africa, summed it up in DN yesterday, with the words:
Desmond Tutu was "larger than life"
By that, Hans means that it is difficult to describe the great importance Tutu has had. Providing a comprehensive picture is not the purpose of this blog post either. But a few brushstrokes I want to add to the big picture that is now given by so many.
Tutu was first and foremost a part of something bigger. It was by no means Tutu who coined the term Ubuntu but he often talked about this African mentality. In his father's language, isiXhosa, Tutu would say
Umntu Ngumntu Ngabantu
His mother, who was a Mosotho, would put it this way:
Motho o motho ka batho
A person is a person among persons. As an individual, I am created in the interaction with others. Unless others exist, neither do I.
For Tutu, this humanity was larger than the own group. He has described how he saw himself over the years in London, when he was treated like a human being at King's College. Therefore, he also regarded apartheid as an evil system, which must be fought. Dividing people by skin colour was incompatible with Tutu's basic view.
My own image of Tutu is that for him the worldwide church was the expression of this humanity. Even after his retirement in 1996, he regularly led the morning mass on Friday morning in St. George's Cathedral in Cape Town. I remember one morning when a film team was there to take photos and film him "in action". Somewhere a statue was to be erected over Tutu and the artist needed materials. When the photographer became too close during the communion prayer, Tutu stopped and pointed out the inappropriateness of disturbing him in the middle of the most central moment. Of course, the photographer backed away immediately.
Tutu was not just Anglican. He was ecumenical. And it was as the leader of the South African Council of Churches (SACC) that he became world famous. He was SACC's Secretary General in 1978–84 and this laid the foundation for him to receive the Nobel Peace Prize in 1984. Several Swedes were directly involved in the nomination. Not least Dr Axel-Ivar Dabulamanzi Berglund, who had worked at SACC together with Tutu. As Secretary General of the SACC, Tutu had a mandate to speak on behalf of the entire organization. There was a great deal of trust in Tutu and it is impossible to describe Tutu without that context. But even here his Christian faith was the foundation in a very practical way. He introduced daily morning prayer, regular Mass celebrations and retreats for the employees. The Christian faith and the commitment to justice were two sides of the same coin. Inextricably linked. Throughout the years, Tutu has begun the day with own meditation and prayer. Without that moment, he would not have been able to achieve anything, according to his own statement.
When I read articles, tweets and various statements, it is often that Tutu's anchoring in his faith in God is forgotten. Therefore, it is good that, for example, the Archbishop of the Church of Sweden, Antje Jackelén, says in DN:
Because that was what Desmond Tutu's life melody was - living his faith in love with people.
His family doctor, Ingrid le Roux, also tells Kyrkans Tidning:
But he is also a deeply believing and spiritual man. He lives near the cross, with prayer and meditation every day. It is his strength, what has carried him.
There was also the reason, I think, that Nelson Rolihlahla Mandela appointed him head of the Truth and Reconciliation Commission in 1995. Desmond Tutu's mission was by no means complete when South Africa got its first democratically elected president. The Commission succeeded in extending an initially Christian concept to society as a whole. As chairman, Tutu always appeared in his bishop's robe.
At the same time, he continued to be a prophetic voice even after democratization. He could, for example, threaten the Zuma government with Christians praying for the fall of that government, in the same way that Christians prayed under apartheid, unless the government changed its policy. His criticism of corruption was scathing. The poor were always in focus.
Tutu is a great source of inspiration. May he rest in peace until the morning of the resurrection.