Rowan Williams förbereder sig. Men vad funderar Antonius över i bakgrunden? |
Det blev trångt i Museum Gustavianum Auditorium Minus, när
den förre anglikanske ärkebiskopen, Rowan Williams, höll sin hedersdoktorföreläsning
med rubriken: Christology
and Philosophy:
Kierkegaard, Wittgenstein and Chalcedon
Exempelvis såg jag att Svenska kyrkans förre ärkebiskop,
Anders Wejryd, som också är just hedersdoktor, fast på Sveriges
Lantbruksuniversitet, fick sitta på golvet längst bak i salen.
Det var framförallt en språkfilosofisk föreläsning.
Föreläsaren återkom ofta till ordet grammatik. Men det handlade på intet sätt
om det vi vanligtvis förknippar med grammatik. Snarare grammatik i en slags
filosofisk bemärkelse.
Utgångpunkten var Ludwig Wittgenstein (1889-1951) och dennes
tänkande kring etik, estetik och även religion. På samma sätt som ett etiskt
ställningstagande inte kan vara sant eller falskt, kan inte heller vårt tal om
Gud vara sant eller falskt i vetenskaplig mening. Detsamma gäller när vi
beskriver det estetiska. Mycket handlar det om, menade Williams, hur vi
utrycker oss. Så drog han en vits. Jag hade hört den förut och den var rolig
redan då!
En samling fångar berättar roliga historier för varandra. De gör det så ofta, så de har gett historierna nummer.
- 39, säger en fånge och alla andra vrider sig av skratt.
- 24, säger en annan och ingen skrattar.
- Varför skrattade ni inte, frågar fången.
- Det beror på ditt sätt att berätta historien, svarar de andra.
Från den tidiga Wittgenstein, som menade att talet om etik,
förundran och tro är nonsens (men helt rimligt att uppehålla sig kring, eftersom
det är sådant vi människor talar om), rörde sig föreläsningen mot den senare
Wittgenstein, som – tror jag – hade ett mer öppet sinne gentemot talet om Gud.
Vad jag förstår var inte Wittgenstein själv en troende person men ansåg att
talet om Gud ändå har positiva effekter. Eller något sådant.
Rowan Williams återkom till parallellen mellan Gud och företeelsen ’färg’. Går det att tänka sig en värld utan färg? Troligen inte. Lika avgörande är det att antingen tänka sig Gud eller inte Gud i relation till tillvaron. Däremot går det att tänka sig de olympiska gudarna som inslag i tillvaron. Om t ex Poseidon finns, påverkar det bara oss, när vi åker båt. Annars behöver vi inte bry oss.
Föreläsningen tog sedan sikte på Kierkegaard, som tydligen
inspirerat Wittgenstein. När jag nu tittar i mina anteckningar inser jag att
jag inte riktigt greppade denna del. Var det Wittgenstein eller Kierkegaard som
menade att världen inte är mirakulös, utan tvärtom ordinär? Eftersom vi inte har någon
jämförelsepunkt till världen blir det betydelselöst att säga att den är
mirakulös. Eller var det Williams eget bidrag.
Nåväl, detta ledde över till diskussionen – som blev mycket
kortfattad – kring konciliet i Kalcedon 451 (C.E.) där Williams konstaterade
att det som är gudomligt med Jesus Kristus är inte att Jesus Kristus gjorde
under. Undren var del av Jesu Kristi ’inkognito’. Ett alltför stort fokus på
att Jesus är Gud, minskar snarare Guds gudmlighet. Kristi gudomlighet bevisas främst
genom handling. Framför allt genom kärleken.
Med stor sannolikhet har jag missat vissa delar av
föreläsningen. T ex hänvisades även till Bonhoeffer. Möjligen störde det mig
lite att den var centrerad så mycket kring några västerländska män. Och rörde
sig på en mycket filosofisk nivå, fjärran från våra levda liv. Men visst,
ibland ska det väl också finnas tid för det filosofiska samtalet.
Jag funderade över hur ämnet hade avhandlats i Sydafrika?
Svårt att säga. Säkert hade någon form av maktperspektiv anlagts. Förmodligen
hade även presentationen av föreläsaren varit lite längre.
Protokollet ser olika ut i Sydafrika och Sverige men jag
noterade att fyra personer reste sig och lämnade plats på första raden, när
Svenska kyrkans ärkebiskop Antje Jackélen kom in med sin make och sin adjunkt,
som jag tror hade en dotter med sig. Säkert skulle något liknande skett i
Sydafrika.
Däremot har jag svårt att se en sydafrikansk ärkebiskop
emeritus sittande på golvet. För mig blev Anders Wejryd ett exempel på Kristi
efterföljelse och hur den påverkan Kristus har på oss, kan se ut. Att Kristi
gudomlighet bevisas genom handling. Framför allt genom kärleken.