Friday 17 October 2008

Min forskning

Huvudsyftet med min resa är ju mina studier. Efter en vecka i Johannesburg, där jag samlat material, var det alltså dags att möta professor Strauss. Vi sågs ju som hastigast i förmiddags men nu kl 16.00 hade han bett tre andra professorer vara med vid ett slags miniseminarium. Alla fyra hade läst den text jag skickat till professorn. I första hand var det mitt metodkapitel. Det blev ett mycket bra samtal. Jag fick först 10 minuter, för att förklara lite var i min forskning jag befinner mig. Sedan hade de lite övergripande kommentarer och synpunkter. Både ris och ros. Som det ska vara. Sedan gick vi igenom texten sida för sida och de kommenterade, frågade osv. Jag är väldigt tacksam för vissa synpunkter. Jag var ju medveten om att det i vissa avseenden fanns brister. I alla fall hade vi ett konstruktivt samtal och när det gäller SACC, så tror jag att jag var den som var mest påläst och det kändes ju bra.
Professor Strauss sa efteråt att han var mycket nöjd med mina framsteg. Och det kändes ju också bra. Men jag tror såhär i efterhand att vi hade missförstått varandra lite. Han ville nog egentligen ha en slags sammanfattning av hela avhandlingen. D v lite kortare avsnitt under varje rubrik. Istället hade jag ju koncentrerat mig på metodkapitlet. Som på något sätt känns viktigast. Nu ska jag skriva om vissa delar och sedan skicka ner det till professorn igen, som en slags ’research proposal’. Jag trodde att jag redan gjort detta. Nåväl, ingen fara på taket. Därefter kan jag fortsätta som planerat med att bearbeta det material. Helt klart lägger man upp avhandlingsarbetet lite annorlunda här jämfört med Sverige. Jag kommer dock att skicka olika kapitel till professorn för godkännande och så småningom, när allt är klart, åka ner och försvara avhandlingen. Helt klart upplever jag nu lite fast mark under fötterna och det är skönt.
Idag regnade det lite. Dessutom har Sydafrikas herrlandslag i fotboll, Bafana Bafana, vunnit tre matcher i rad. Bra inför 2010.

1 comment:

elisabet said...

Roligt att du upplever framsteg i forskningsarbetet! Intressant att följa dina upplevelser, de möten du har och dina reflektioner från händelsernas centrum (inte många rapporter når Sverige just nu; finanskrisen överskuggar det mesta, tyvärr.

allt väl här hemma, fortfarande vacker höst och för min del mycket jobb. Elisabet