Friday 10 October 2008

Kväll

Det är torsdag kväll. Solen går ner ungefär sju. Det blir snabbt mörkt. Jag bor på ett litet gästhem, som drivs av Metodistkyrkan. D v s en av metodistkyrkorna. Det finns några stycken. Ikväll var det pap och boerevors. D v s majsgröt och korv. Med bönsallad och gravy (sås). Gott! Det finns inte så mycket att göra här. Det är bra. Anledningen till min resa är ju att jag ska studera, så det gör jag.
Idag gjorde jag misstaget att åka från Wits kl 16.30 – d v s mitt i rusningen. Inte bra. Det tog ca: 1 1/2 timme att åka hit. Det tar vanligtvis 30 min. Imorgon ska jag vara lite smartare. Antingen får jag åka före 4 eller efter 5. Det beror på hur mitt arbete går under dagen.
Det är härligt att vara tillbaka i Sydafrika. Människorna, kontrasterna, dofterna. Men egentligen har jag aldrig riktigt gillat Jo’burg. Det är för stort. Jag ser fram emot Bloemfontein, där vi ju bott i fyra år. Tänk när jag får fira gudstjänst med vännerna i S:t Johannes kyrka i Batho. Sången, dansen. Men innan dess ska jag fira gudstjänst i Eldorado Park på söndag. Ett område alldeles i närheten av Soweto. Där får jag träffa Shawn och Dominic, som har sin mormor och morfar på Öland. Världen är inte så stor. Jag har med mig några paket till dem, som de kommer att bli glada över.
Nu ska jag gå och lägga mig. Imorgon har jag mycket att göra. När jag laddar upp denna text på min blogg är det förmodligen lunchdags.

No comments: