Thursday 23 October 2008

Cape Town

Igår kväll kom jag så till Cape Town. The Mother City! Det är en av de vackraste städerna jag vet. När jag flög in, såg jag alla byggnader, motorvägar, sportarenor, industrier mm. Sydafrika är i allt väsentligt ett fungerande, 'typ västerländskt' samhälle. Många är oroliga: Hur ska det gå med Fotbolls-VM 2010? Ingen fara, tror jag. Här byggs det som aldrig förr!
Men så kommer jag närmare flygplatsen. Då förändras bilden. Husen blir mindre och allra närmast är det bara plåtskjul. Hur kan det vara sådana konstraster? Hur orkar man? Hur står folk ut?Ändå tror jag att det är bra för landet med fotbolls-VM. Det skapar arbeta och det finns även ett visst miljötänkande. T ex ser man över hela kollektivtrafiken och bygger ett nytt tågsystem i Johannesburg. Gautrain! www.gautrain.co.za
Barbro visar mig just den nya gräddförpackningen. Den är dock mycket plastig och verkar vara ett uttryck för resursslöseri. Dessa ständiga kontraster!

1 comment:

elisabet said...

Önskar dig en bra vistelse i Kapstaden! Njut av våren! Elisabet