Tuesday 21 October 2008

En t-shirt

Jag köpte en T-shirt idag. Från detta universitet, UFS. Jag frågade damen i butiken om det fanns med text på tre språk: engelska, afrikaans och sotho? Nej, sa hon. Bara de officiella språken: engelska och afrikaans. Nu hör det ju till saken att även sotho + 8 andra språk är officiella. (Samt teckenspråk). Det sa jag inte till henne. Men jag sa att kanske sotho kunde plats på tröjan, eftersom det pratas mest Sotho i Bloemfontein. Nej, då skulle tröjan se ut som en julgran, sa hon. Nåväl, jag underströk att jag hoppades att hon inte tog illa upp. Det gjorde hon inte heller. Sa hon. Jag tror hon menade det. (Är det inte svårt med kommunikation? Hur vet man om en människa menar vad hon säger?) I alla falla hittade jag en T-shirt med text på enbart engelska. En bra kompromiss, tänkte jag. Hon berättade att hon varit i Sverige och tyckt om landet. Trevligt! Jag pratade lite afrikaans, för att visa min goda vilja. Innan jag gick, kunde jag inte låta bli att kommentera att det ända fanns fler språk än engelska på deras tröjor. Universitetets logga har text på latin: In Deo Sapientiae Lux. (I Gud är vishetens ljus). Jo, men det räknas väl inte tyckte hon. Vi skrattade åt saken och jag sa hej då på sotho: Sala hantlhe! Till min förvåning svarade hon: Hamba gahle, som betyder: Gå väl! (På xhosa!)
När jag kom ut mötte jag en svart student. Med en likadan t-shirt som min. Fast med text på afrikaans. Sydafrika – kontrasternas land!

1 comment:

elisabet said...

Vilken tänkvärd berättelse, om en T-shirt. Ja, SA är verkligen mångfaldens och kontrasternas land - på gott och ont.

Far har fått en ny ledkula och är vid gott mod!

Lycklig resa till Cape Town! Må du ha vinden i ryggen och solen i ansiktet!

Elisabet