Sunday 26 October 2008

Down the memory lane ...

Barbro och Hans hade bjudit hem några gamla vänner. Alla kom inte! Men det kom en del andra. Precis som i gamla tider. Förstås var det Lorraine och Silvia. Sedan kom Lou-Marie och Philip. Philip kommer från USA och Lou-Marie från Sydafrika. Jag har även känt dem länge. Så kom Neill, hans syter Anthea och hennes man David. Martin Hendricks, förstås och även Frances Alexander. Frances' bror bor i Stockholm. Alla dessa - nästan - var ungdomar, när jag bodde i Kapstaden 1981-1982. Nu är vi + - 50. Stämningen är den samma! Jag har träffat de flesta under våren vi bodde i Bloemfontein.
Vi kommer att prata om internet och den nya tekniken. Det finns något som heter MXit. En slags mjukvara för mobiltelefoner, utvecklad i Sydafrika. Mycket billigt är det att logga in och sedan kan man chatta, SMS:a hur länge man vill. Någon tyckte: Det är en pseudo-värld. Internet fick sig en släng av sleven. Jag tänkte på min blogg. Så säger någon: Att blogga, det är bara till för arbetslösa! Det skulle jag aldrig ha tid med! Och nästa skopa: Tänk så många som bloggar om Sydafrika, som om de förstod något om hur det verkligen är.
Jag hoppas inte min blogg är fylld av en massa 'jag-vet-bäst'-analyser. Jag förstår kritiken! Det är enkelt att ha synpunkter på andra. Och kanske har vi i Sverige varit (kanske är vi) extra bra på att veta hur allt borde vara. Min tanke var mer att beskriva det jag upplever och ställa vissa frågor.
Vi hade ett mycket öppenhjärtligt samtal om detta och mycket mer. Det är i alla fall något jag har upplevt i Sydafrika. Man kan debbattera och diskutera livligt! Även en lördag kväll!
Hans sa till en på vägen ut: Det är skönt att inte alltid prata 'small-talk'. Då svarade den personen, som nästan var den mest agitativa: Jag, jag älskar small-talk!

2 comments:

Lasse said...

Dumela Anders!
Dina kommentarer känns för mig inte det minsta "besserwissiga" . istället fyllda av personliga (vad skulle de annars vara) och kärleksfulla obeservationer och reflektioner. Keep up the good work! Höstlovet och vintertiden är här och FF seglar efter den välförtjänta 1-0 segern över DIF vidare mot guld!? (hoppas jag!). Ett lov ger ökade möjligheter till eftertanke och en del intressant läsning och musiklyssnande. Sköt om dig!

elisabet said...

Du behöver berkligen inte känna dig orolig! Efter dina 1+4 år i Sydafrika med 20 års mellanrum och fortlöpande kontakt med sydafrikaner är du ovanligt väl lämpad att dela med dig av dina reflektioner. För det är ju DIN bild du ger. Dessutom är den mest på svenska och alltså är det svenskar som läser. Och det borde vara värdefullt att få komplement till de knapphändiga (och säkert vinklade) kommentarer som media ger.
Elisabet