Wednesday 8 October 2008

Jag fick 200 000 dollar

Flygresan var som vanligt. Inte sover man så bra. Men det går ju att ta igen. Jag träffade en trevlig man på planet. Han gav mig 200 000 dollar … Helt otroligt! Hans namn var Norman och han är filmproducent. Han har gjort en dokumentärserie från Zimbabwe. Det var en Zimbabwisk dollarsedel jag fick. På den står även bäst före datum. ’TWO HUNDRED THOUSAND DOLLARS on or before 30th June 2008. Det betyder att den nu är värdelös. Men det var den nästan även före den 30 juni. Jag får kanske anledning att återkomma när det gäller situationen i Zimbabwe. Min vän Norman är i alla fall katolik och var på hemväg från Rom, där han faktiskt träffade påven.
Väl framme på flygplatsen fixade jag alltså hyrbil, sydafrikansk telefon (+27795606793) Det går bra att skicka SMS. Nu är jag på Universitetet. Jag har ätit lite men något kaffe blev det ej. Stora delar av Johannesburg är utan vatten sedan igår. Där jag ska bo, tror jag att det fungerar. Men vi får se!
Jag sitter nu och läser dokument från South African Council of Churches, som organisationen heter.

No comments: