Monday 13 October 2008

Spännande kvinnor

Av någon anledning har jag mest träffat kvinnor idag. På Common Ground är Joan vaktmästare och i köket arbetar Susan. Henne har jag träffat flera gånger förut och hennes dotter, Sama. Denna morgon kom Sama till Common Ground, enbart för att säga hej till mig. Hennes pappa fick köra en extra tur på väg till skolan. Kul! (Mike sköter dock trädgården, så jag är inte ensam karl på stället. Föreståndaren, Maritjie, har jag inte sett till ännu. Hon sitter på kontoret, men det finns i hennes hem, eftersom telebolaget inte har kunnat orda teleledningen till Common Ground på snart ett år.
På Historical Papers, där jag forskar, är det också kvinnlig dominans. Chef är Michel, som jag inte vet så mycket om, mer än att hon är Vegan och ordförande för något i stil med djurens rätt i Afrika. Ibland ringer telefonen och hon pratar om elefanter, som ska räddas. Spännande! Gabbie kommer från Tyskland och jag tror att hon är gift med någon inom ANC, för hon har bott i Tanzania, i ett ANC-läger. Zofia kommer från Polen. Dessa tre sköter ruljangsen. Semakaleng kommer nu och då. Jag vet inte hennes uppgift men idag klistrade hon på etiketter på en hel massa lådor. En gång om dagen kommer en man in och tömmer papperskorgarna. Sedan är det lite olika forskare, förstås. En äldre man som läser gamla protokoll från Sydafrikas kricketförbund. En tjej från Tyskland, som fotograferar en massa gamla tidningar. Jag tror det har med kampen mot apartheid att göra. Vi pratar just inget. Det är ett lugnt och fridfullt ställe. Längs väggarna finns framför allt Anglikanska kyrkans alla dokument, böcker osv. Ett antal ärkebiskopar tittar ner på oss. Bl a Desmond Mpilo Tutu. Samt ett antal banderoller med texten: ’The people shall govern now’ från kampen mot apartheid. Det har gått bra för mig idag. Jag har fotograferat protokoll och rapporter så kameran har glött.(Heter det så?) Sammanlagt har jag nu fotat 1.65 Mb. Det känns rätt mycket. Nu stänger de snart, så jag måste sluta.

No comments: