Friday 24 October 2008

Mässa i Katedralen

Varje fredag morgon går Barbro och Hans Engdahl i mässa i den anglikanska katedralen i Cape Town. Så även idag. Det är en vila i liturgin, som bara måste upplevas. Det är en blandad skara människor. Längst bak en uteliggare. Mitt framför mig Marika Griehsel. Hon ska träffa Ingrid leRoux, som arbetar på Philani i Kayelitsha.
http://www.philani.org.za/
Det är ett program som stärker framför allt mödrar till undernärda barn, att själva förändra sin och sina barns situation. Ingrid är också där. Trevligt! Vi har ju varit arbetskamrater - missionärskamrater. Levinia Brown är där. Hon är Desmond Mpilo Tutu's sekreterare. Även John Allen, som skrivit 'Rättvisans rebell' - biografin om Tutu. Ärkebiskopen emeritus är där ibland. Vi enas efteråt om att det inte gör så mycket att han inte är där, för med honom kommer många nyfikan. Ibland turistgrupper, som vill se en skymt av honom.
Ja, det är ett intressant gäng som drar iväg till ett café efter mässan, för att dricka kaffe och byta några ord innan dagens arbete börjar. Men i mässan spelar detta inte så stor roll. Där är vi alla mottagare!
Efter mässan och kaffet åker vi hem och äter lite youghurt. Om en stund ska jag åka till University of Western Cape, för att träffa Hans och några av hans studenter och även en kollega. Dels ska jag vara med och lyssna på en annan student och dels ska jag presentera mitt arbete. Mycket bra! Det är ju framför allt därför jag är i Sydafrika. För att få lite respons från det sydafrikanska vetenskapssamnhället.
Ikväll ska vi gå på konsert i City Hall. Bland annat är det några vänner från församlingen i Elsies River som är med och sjunger. Ska bli roligt att träffa Lorraine Isaacs och Silvia Overmeier igen. Jag lärde känna dem i Kapstaden i början av 80-talet. Har ju träffat dem lite sedan dess.
Cape Town! I skuggan av Table Mountain. Det är så härligt att vara här. The Mother City!

No comments: