Sunday 19 October 2008

Fel tid men rätt plats

Efter gudstjänsten fick jag ett SMS från Mann. ’Venue changed to Vista just heard’ Jag tror att det fortfarande är kl 14.00 så jag hinner äta lite på sta’n innan jag åker dit. När jag kommer till Vista, det universitet, där jag läste Setswana i 3 år, är det fullt med folk. Massor av bussar, poliser osv. Jag får dock en känsla av att mötet inte kommer att bli av. Varför står alla på parkeringsplatsen? Jag pratar med några och de säger att mötet redan ägt rum. P g a ändringen från Central University of Technology (CUT)till Vista, tidigarelades alltihopa. Jag ringer Mann. Jo, det är sant säger han. Han och Lil har precis åkt från Vista. De hade också kommit försent. Flera av de busslaster, som kommit från landsbygden har missat hela arrangemanget. Mann måste ägna sig åt körningen, så jag får prata med Lil. Hon skrattar och säger: Tur att man kan ta det med humor! Lekota och de andra som bryter sig ur ANC hade bokat CUT, men i sista stund hade ansvariga för CUT beslutat att de inte fick vara där. Efter påtryckningar från högre ort? Man vet inte.
Hemma hos Sekhopi igår förstod jag äntligen vad allt handlar om. När jag slår upp andra sidan i Mail and Guardian, som man med fördel kan läsa på nätet: www.mg.co.za står det: ’Battle lines are being drawn between the ’modernisers’ and old ANC party faithful.’ ANC har hittills varit en befrielserörelse. Zuma sjunger fortfarande om sitt maskingevär: Umshini vam’. Men Sydafrika är fritt. Ingen behöver maskingevär längre. Nu är fienden en annan: Fattigdom, AIDS osv. Sekhopi menar att detta är skiljelinjen. Vill man att ANC ska vila på gamla lagrar eller vågar man se något nytt. Frågan är dock om de som nu bildar nytt parti lyckas utrota fattigdomen och vända AIDS-epidemin. Helt klart öär det dock många som vill något nytt. I sju av 9 provinser är gamla ANC hotat, menar Mail and Guardian.
Det blir spännande veckor framöver. I början av november hålls ’the National Convention’. Då får vi veta hur stark utbrytargruppen är. Men då är jag redan i Sverige. Det hade varit roligt att lyssna till Lekota. Men jag var i alla fall på rätt plats. Fast vid fel tid.

No comments: