Monday 13 October 2008

Bach’s mässa i H-moll och Fotbolls-VM 2010

Fredag kväll. Jag sitter på Common Ground. Jag är den enda gästen här. Kvällsmaten var god och jag har tittat på TV-nyheterna och gått upp på mitt rum. Spelar Bach’s mässa i H-moll och övar lite på basstämman. Håller på att läsa en bok av Peter Høeg, som heter ’Den tysta flickan’. Allt handlar om att olika människor är stämda i olika tonareter. Han skriver mycket om H-mollmässan. Bland annat följande:
’Inför den stora fasan och de stora miraklen är vi maktlösa, H-mollmässan och de stora krigen, det finns ingenting som en enskild människa kan ta sig till.’
Ja, i Sydafrika ställs man inför de stora miraklen – t ex försoningsprocessen och ändå maktlösheten: fattigdomen, AIDS-epidemin. Däremot är världsekonomin inte förstanyhet. Johannesburgbörsen hade inte gått ner mer än 3% idag.
Splittringen i ANC och hur man ska göra med all korruption i samband med vapenaffärerna är viktigare. Tyvärr är väl även detta långt bort från människors vardag med arbetslöshet, trångboddhet, AIDS mm. Bach’s mässa börjar med orden: Kyrie eleison. Herre, förbarma Dig!
Mitt i allt detta bubblar ett annat stort samtalsämne upp till ytan. Ska rugbylaget få ha kvar Springboken som sin symbol eller ha Protean (nationalblomman), som de andra landslagen? Rugby är av tradition en vit sport men fler och fler svarta börjar både spela och se på rugby. Det verkar som om ganska många svarta tycker att rugbyn gott kan få ha kvar sin Springbok. Samtidigt går det inget vidare för Bafana Bafana, Sydafrikas landslag i fotboll. De ska spela mot Equatorial Guinea. Förlorar de kommer de sist i African Cup. Pinsamt, eftersom de ska ha fotbolls-VM 2010. De får ändå spela där, men det är ju inte roligt att inte kvala dit på egna meriter. Blir det något fotbolls-VM i Sydafrika, då? Jo, det verkar nog så.
Nu i helgen ska jag träffa bekanta. Ska bli spännande att höra hur de ser på situationen i Sydafrika. Jag återkommer.

No comments: