1) När de driver (vilket händer varje gång de inte går genom Stora Bält) är det för att deras kajplats inte är ledig, så då får de vänta lite.
2) Is bryter de för det mesta själva, men mellan Kemi och Oulu, samt på vägen från Oulu är de hämmade av båtens djupgående och åker därför i redan brutna rännor.
3) Sonen använde begreppet ”vaska” och inget annat. (Ja, det låter ju rimligt!) Även det ett gammalt ord. En av arbetsuppgifterna är alltså att ”vaska” lastutrymmet.
4) Dessutom kör han inte direkt båten men han har styrt den. Om man kör så ska man också ändra hastighet och signalera andra båtar (radio, vanligtvis), etc. Han skriver:
Hela "köra båt"-grejen gör bara styrmännen, däremot så ber styrman mig att sätta ut vår position i kortet ibland, och lite sånt.
5) Vad gäller rövarhistorierna ber han mig att precisera lite. Frågan är vad som skiljer en rövarhistoria från en vanlig?
Ska den vara moraliskt försvarbar eller duger även de värsta?
Ja, vad ska man säga? Vi får väl höra dem först. Eventuellt kanske de inte ska publiceras på denna blogg. Vi får se!
No comments:
Post a Comment