Thursday 24 March 2011

Min dotter, spexaren, 1

Yngsta dottern har blivit en av de första kvinnliga medlemmarna i en av Lunds spexgrupper: Toddyspexarna! Om detta kan man läsa på hennes blogg, Lerato. (Hennes namn på Setswana, som betyder: Kärlek) Det är, vad jag förstår, medicinarnas spexgrupp, som nu är öppen för andra än medicinare och även för tjejer. Att någon av mina döttrar agerar pionjärer är inget nytt. Det har hänt förut och kommer att hända igen.
Imorgon, fredag, ska vi åka till Lund och se på. Det ser vi fram emot och säkert återkommer jag med våra intryck.
Spexet handlar om J. Edgar Hoover, den legendariske FBI-chefen. På hemsidan kan man läsa:
Året är 1969, och FBI bedriver krig både på hemma- och bortaplan. Fredsrörelsen har börjat få luft under vingarna och kommit på hur de äntligen ska få ett slut på kriget. Samtidigt har de amerikanska soldaterna stora problem borta i Vietnam. Mitt i detta står världens mäktigaste man, J. Edgar Hoover. FBI-chefen med öron och ögon överallt. Han tvingas själv ta tag i situationen med sitt eget budskap till världen. Make love AND war.
Det ska bli intressant att se hur detta landar när NATO just hoppat in i kriget i Libyen. Jag funderar mycket över detta.


No comments: