Thursday 10 March 2011

Och ändå är det murar oss emellan …

Från september 1981 till september 1982 bodde jag i Sydafrika. Jag var ung och det år jag fick leva och arbeta med kristna trossyskon som levde under apartheid, tror jag förändrade mig för livet. Det gick inte en dag utan att raslagarna, förtrycket och orättvisorna gjorde sig påminda. Ett tydligt exempel var, när jag skulle åka från mitt hus i Rondebosch (vitt område) via min arbetsplats i Athlone (färgat område) till kyrkan i Gugulethu (svart område). För att kunna besöka ungdomsgruppen i Gugulethu (namnet betyder: vår stolthet) behövde jag ett särskilt tillstånd. Varför? För att jag var vit och de var svarta. Första månaden vägrade jag men blev stoppad av polisen flera gånger och fick till slut ge efter.

Nu, drygt 20 år efteråt, har jag varit tillbaka både i Sydafrika och Gugulethu många gånger. Jag behöver inget tillstånd. Inte ens för att komma in i Sydafrika. D v s som Schengen-medborgare får jag visum vid gränsen. Det tar oftast mindre än 5 minuter och det räcker i 3 månader.

Två mycket goda vänner från Sydafrika ska komma till Sverige i juli. Det gläder mig. Men nu visar det sig att historien upprepar sig. Fast åt andra hållet. Att komma in i Schengen är inte lätt. (Talet om att världen har blivit mindre stämmer bara för vissa. Det beror på varifrån man kommer och vart man ska. Dessutom ska man ha ett fett bankkonto.) Våra vänner behöver bland annat ett invitationsbrev från oss. Självklart ska jag skriva det. Men då behöver jag en massa uppgifter från dem. Jag sitter och skriver ett mejl till dem och minns den dag 1981 när jag gav upp och ansökte om ett tillstånd att komma in i Gugulethu. Jag överdriver inte, när jag skriver att gråten sitter i halsen. Varför måste människor som vill besöka vårt land utsättas för detta? Är det inte förnedrande? Så här ser listan ut på dokument som ska vara med ansökan om Schengen-visum:

Se till att din ansökan är komplett
För att myndigheterna ska kunna behandla din ansökan måste du tydligt ange:
varför du ska besöka Sverige
hur länge du ska stanna i Sverige
hur du ska försörja dig under tiden i Sverige
vilket slags pass du har och hur länge det är giltigt
vart du ska resa efter besöket i Sverige
om du har tillstånd att resa in i det land du ska till efter vistelsen i Sverige.
Till din ansökan måste du bifoga:två fotografier i passformat som är tagna rakt framifrån och som inte är äldre än sex månader.
blankett Familjeuppgifter, Bilaga till ansökan, nr 238011.
blankett Inbjudan och frågeformulär angående person som vill besöka dig, nr 236011.
personbevis med rubriken "inbjudan" för den som bjuder in dig. Personbeviset kan beställas från närmaste skattekontor eller från Skatteverkets webbplats
andra dokument som ambassaden kan kräva.
I det formulär, som vi ska fylla i, där det framgår att vi bjuder in dem till Sverige, ska vi också skriva vem som är deras arbetsgivare samt intyga att de har pengar att betala för sig mm

Jag skäms! Jag skulle vilja protestera men vad kan jag göra?

Läs själv på migrationsverkets hemsida.

… och genom gallren ser vi på varann.

1 comment:

elisabet said...

Jag blir verkligen bedrövad när jag läser detta! Fattas bara att våra gäster skulle få för sig att sjunga och dansa lite utomhus så blir de väl utvisade också (som de rumänska romerna).