Sunday 5 May 2013

Mat, bok och gröt


Detta är som bekant ingen matblogg. Men en tallrik Mabele-gröt bjuder jag på. Ser ut som chokladpudding. Vi känner växten som Sorghum. Vanlig i Södra Afrika. Även i Kina, förstod jag, efter att ha läst Det röda fältet av Mo Yan. Boken är ganska bedrövlig. Mycket våld och äckliga beskrivningar av det mesta. Sorghum förekommer. Bland annat för att tillverka brännvin. I södra Afrika bryggs öl. Jag tror dock det är olika sorter i Kina och Afrika.Hur gick det då med gröten? Sådär!  Nästa gång ska jag lägga mjölet i vatten några timmar först och sedan koka gröten. Jag har ätit den många gånger och tycker det är en mycket god grötvariant.


En sorghumplanta i Lesotho.


Är inte säker på att jag vill rekommendera denna bok.

2 comments:

elisabet said...

Såsom varande grötälskare av stort mått ser jag fram emot att bjuden på denna delikatess i september när tillagningen nått fulländning.

Minns att det var mycket diskussioner när Mo Yan fick nobelpriset i höstas och jag har inte känt mig sugen på att läsa någon bok. Så bra att du testat åt mig så behöver jag inte heller göra det. Äldste sonen var även och lyssnade på nobelföreläsningen och den lämnade visst ett antal frågor obesvarade.

Anders Göranzon said...

Jag jobbar på det! :-)