Monday 20 May 2013

Är Jesus frånvarande?


Såhär beskrivs pingsten av kyrkosekreterare Christina Grenholm på kyrkokansliet i Uppsala, i en intervju gjord av Dalarnas Tidningar.
Vi firar att den helige Ande ges till kyrkan när Jesus själv är frånvarande.  
Jag hittar citatet via Kyrkans Tidning, som hänvisar till Dalarnas Tidning (i singularis). Men det heter väl egentligen ”Dalarnas Tidningar”? Jag kan leva med det. Men däremot måste jag reagera på Christina Grenholms ord. Visst, jag förstår att tidningen kanske klippt i det hon sa. Jag förstår också att fortsättningen är ett sätt att förklara, vad det innebär för kyrkan:
Så ansvaret för att fortsätta att tolka och leva budskapet ligger nu på oss som gemenskap och individer ...

Vi kan naturligtvis diskutera om ansvaret är vårt. Personligen tror jag nog att ansvaret fortfarande är Guds. Men att vi får vara med i Guds mission. Hursomhelst reagerar jag ändå mest på utsagan, som innehåller orden att ”Jesus själv är frånvarande”. Det stämmer dåligt med kristen treenighetsteologi.

Jesus är verkligen närvarande. Det säger vi ju varje gång vi firar mässa. I själva verket är Gud som treenig närvarande hela tiden. De olika personerna utgör visserligen olika sidor av Gud. Men de kan aldrig existera var för sig. Lika lite som sidorna av en triangel kan existera var för sig.

Jag undrar vad Christina Grenholm menade? Om hon menar att vi människor kan uppleva att Jesus är frånvarande, då kan jag förstå det. Det är en mänsklig erfarenhet som delas av många. Men jag tror att hon avsåg att säga något annat. Vad?

3 comments:

Unknown said...

Får skriva om min kommentar :)

Jesus finns alltid hos oss, Problemet är vi människor som vänder oss bort från Jesus.

Anders Göranzon said...

Så sant, Daniel! Men samtidigt är det nära till hands att uppleva Jesu frånvaro även när vi försöker vända oss till Jesus.

Unknown said...

Jo visst kan det vara så! Men det handlar om våra slutna sinnen och oförmåga att ta till oss kärleken.

Sen tror jag många människor kan uppleva att Gud inte ser oss eller finns där för att vi inte får exakt som vi vill i livet.

Vi tror ibland att vi är små Gudar allihop och vet bäst vad vi behöver. Så är dock nog inte riktigt fallet utan vi(läs jag) bör nog oftare säga orden "ske din vilja inte min" i NA (anonyma narkomaner" Läses ofta på möten "Ske din vilja inte min och vägled mig i mitt tillfrisknande" Nu är inte alla människor tillfrisknande narkomaner men ändå något som alla bör tänka på.

Helt enkelt släpp egot och tron på att du alltid vet bäst! Lämna över och öppna dig för Gud så kommer ditt liv fungera och bli enormt mycket lättare.

Personligen har jag Jesus som en container. Jag kastar över mitt skräp och mina problem till honom och han hjälper mig att ta mig igenom och lättar min börda.