Monday 30 August 2010

Valet avgjort

Jan-Olof Johansson blir Växjö stifts 58:e biskop. Det kunde man läsa, först i Kyrkans Tidning och senare på Växjö stifts hemsida. Han kommer att vigas till biskop i Uppsala domkyrka den 21 november. Det blir ingen andra valomgång. Växjö stifts präster, diakoner och elektorer har satsat på ett säkert kort. Det var turbulent kring förre biskopens avgång. Nu vill vi ha lugn och ro. Det får vi med Jan-Olof Johansson.
Käre Jan-Olof: Gratulerar! Jag hoppas inte på lugn och ro. Du ska vara biskop i apostlarnas efterföljd. De var som bekant 12. En av dem - Johannes - lär enligt legenden ha uppnått sin ålderdom och dött en naturlig död. De andras liv karaktäriserades inte av lugn och ro. Jag önskar Dig självklart att få åldras i lugn och ro, när Du om några år (3-5) går i pension. Men jag önskar Dig inte lugn och ro. Och jag önskar inte Växjö stift lugn och ro. Vi behöver jobba nu! Det är inte tid för oss att slå oss till ro.
Därför ber jag, innerligt, om Guds välsignelse för biskop electus Jan-Olof Johansson.

No comments: