Thursday 27 August 2009

Kebnekaise-expeditionen 3

Tågresan upp till Kiruna skulle ta 23 timmar. Vi såg det som en del av äventyret. De första timmarna upp till Stockholm, med byte i Alvesta, bjöd inte på några större överraskningar. Vi försökte vara uppmärksamma, när X2000-tåget i hög fart passerade Aneby, där vi bott.
- Vi passerar 10 år på 10 sekunder, sa en av ungdomarna, träffande.
Lite roligt var det dock att passera Aneby, eftersom Kristina och jag har bott på fyra ställen i Sverige. Samtliga skulle vi komma att passera, samt en plats, där jag bott som liten. Jag måste erkänna att jag gillar tåg och järnväg!

Vid 8-tiden kom vi till Stockholm. Vi, d v s Kristina, jag, Samuel, Matilda, Johannes och Elin, som är Samuels flickvän. Där mötte Amanda, Karolina och Mats, som bor ihop med Amanda. Så var vi samlade, alla 9. Vi gick mot vårt tåg och tog 1½ kupé i besittning. Amanda hade gjort sallad, köpt bröd och i en medhavd kylväska fanns dryck. Det blev fest och man kan faktiskt sitta 9 personer och äta i en kupé för 6.

Efter en stund var vi Uppsala, där Kristina, jag och Amanda har bott. Dit nu Karolina flyttar. Tredje bostadsorten avbetad, med andra ord.

Framåt 10-tiden gick Kristina, Karolina och jag bort till vår kupé, som vi hade nästan själva, och gjorde oss i ordning. Snart sov vi och även de andra 6. Allmän väckning skulle det bli kl 8.30. Jag satte alarmet på 8.15 av ett särskilt skäl!

No comments: