Thursday 27 August 2009

Kebnekaise-expeditionen 2

Idag, torsdag, håller jag på att tvätta kläder från resan. Mycket blir det! Dessutom vädras sovsäckar, tält osv. Det vi gjorde för en vecka sedan sker nu i omvänd ordning. Det blir som en kinesisk docka. Känns bra! Cirkeln sluts!

Då, förra veckan, på torsdagen, kl 15, gick tåget mot norr. Vi startade redan vid två-tiden med buss från Siriusplan. Väl anlända till centralen, gick jag till Baronen, för att se om jag kunde köpa ett par sandaler billigt. Bra att vada i och att ha på kvällen, när vandringsskorna behöver torka. Jag var glad, för att vi nu var på väg. Ingen var sjuk. Johannes hade haft ont i öronen ett par nätter, men Kristina hade botat honom med vitlök. (Jo, sådant använder vi stundom - inte bara mot vampyrer!)

Jag kom till Intersport och såg direkt ett par sandaler i plast för 100:-, vilket passade mig perfekt. När jag tittade på de andra såg jag att de egentligen kostade 250:-. Det var rea! De hade kostat 430:- innan priset sattes ned. På de sandaler jag såg först hade det blivit fel, uppenbarligen. Men jag tog dem, gick till kassan och sa som det var:
- Jag tror dessa ska kosta 250:- men det står 100:-, sa jag. Kan jag få dem för det?
- OK, sa kassören!
Nu kan inget gå fel, tänkte jag! Kebnekaise, här kommer vi!

No comments: