Monday 2 March 2009

Fasta och facebook

Efter en del funderande, kom jag fram till att göra såhär med facebook under fastan. Jag kollar min facebbok på söndagarna. Varför nu denna restriktion?
Först och främst: Det är en helt frivillig åtgärd. Jag fick en artikel. (Se min blogg 22 feb: Varför har du inte uppdaterat din blogg, pappa?) I den fanns ju en fråga om man inte kunde bli lite väl beroende av företeelsen facebook. Jo, det kan jag hålla med om. Så jag bestämde mig för att avstå från facebook under fastan. Men alltså bara delvis. Varför?
Det förhåller sig så att fastan är 40 dygn. Så lång var Jesu fasta. (Se t ex Matteus 4:2, ur en av texterna i söndags). Men om nu fastan börjar den 25 februari och slutar på påskaftons kväll den 11 april, blir det ju mer än 40 dygn. Hur stämmer det? Det blir ju 46 dygn! Jo, om man tar bort alla söndagarna, då blir det 40 dygn kvar. Därför har kristna i alla tider firat Kristi Uppståndelse även under fastan, om än med något dämpad glädje. För mig blev det en anledning att inte avstå facebook på söndagarna.
Egentligen var huvudskälet ett annat. Jag tycker det är ett bra sätt att hålla kontakten. Om jag nu skulle vara bortkopplad i 7 veckor, skulle jag kanske missa något viktigt meddelande. (Även om de brukar dyka upp som ett mail också). Alltså denna anpassning av mitt facebook-fastande.

2 comments:

Matilda said...

Tack! Jag älskar dig.
Sov gott!
p+k

Uffe said...

å så verkar du avhålla dig från att gå till jobbet... det är trist här utan nån som kommer in och säger putslustiga saker... karin är ju visserligen ganska rolig... men hon kommer ju inte in så man kan låtsas att hon stör...