Thursday 26 March 2009

Bonus betyder ärlighet

På latin betyder 'bonus': bra, ärlig, modig, nobel, snäll, trevlig, korrekt, användbar. Det har fler betydelser. Vad betyder 'bonus' när vi läser om det i tidningen 2009? Säkert är att vissa höga chefer har sett det som något bra. (Lika säkert tycker nog inte Wanja Lundby-Wedin längre att det är så bra.) Ärlig och 'bonus' verkar inte direkt höra ihop. Inte heller modig, för i så fall skulle väl bonus-ivrarna stå på sig. Nobel, snäll, korrekt - nej, inte direkt. Men säkert har den varit användbar än så länge. Nu får kapitalet ta till andra medel. T ex aktier.
Jag gillade Lars Ohlys inlägg i riksdagsdebatten. Han sa något i stil med att han är emot bonus, aktieoptioner, fallskärmar och extremt höga löner överhuvudtaget. Jag med! Så är han ju prästbarn! Men hur mycket tjänar Lars Ohly? Och hur mycket tjänar jag själv? I förhållande till två tredjedelar av världens befolkning? Är jag värd att bo som jag gör, äta som jag gör, resa som jag gör? har jag gjort mig förjänt av det?
Det är enormt svårt att veta hur mycket man egentligen borde ha gjort sig förtjänt av. D v s en person i t ex Indien, som arbetar hårt på risfältet, kanske är nöjd med att få ihop mat till sin familj. Om min lön räckte till mat bara, skulle jag vara nöjd? (Under förutsättning att boendet var fixat!)
Men hur som helst är det ju i alla fall ingen som kan ha gjort sig förtjänt av de fantasibelopp, som alla dessa bonusar har inneburit.
Om man gör om bonus till ett substantiv på latin, kan det betyda: 'Moralisk man'.....

No comments: