Thursday 11 December 2008

Soppscenen

Nu var det dags igen. På lunchen lyckades Kristina och jag klämma in ett teaterbesök. Denna gång på anrika Kalmar teater, där Soppscenen presenterade BLING OCH TINGELING – en musikalisk anrättning med elever från musikkursen på Högalids Folkhögskola och musikteaterskolan vid Ölands Folkhögskola.
Mycket bra!
Fast jultallriken kunde man kanske varit utan. Men jag är ju ingen vän av jultallrikar före jul. Det var från Helen & Jörgens. De har ju varit bra. Nu ägs de av Kalmarkrogar. Något som jag om möjligt gillar ännu mindre än julmat i advent. Har även Helen & Jörgens blivit påverkade av denna vinstmaskin, som enligt mitt förmenande sätter andra intressen framför kvalité. Nog gnällt!
Teatern var desto bättre. Bäst var ett stycke ur Happyland av Kent Andersson. Det handlade om gemenskapen mellan oss människor. Utifrån detta av vi andas samma luft. Riktigt starkt blev det. när vi fick meditera över att vi andas samma luft, som kanske Jesus en gång andats. (Jag kommer ihåg den tanken från kontraktets dag om skapelsen, där Boel Lindegård funderade över samma märkliga samband). Men denna teater tog tanken ett steg vidare och undrade om vi inte också andas samma luft som en gång Hitler har andats. Då känns det ju inte fullt lika bra. Jag gillar detta. Att sätta julmaten i halsen är alltid nyttigt! Mer sådant!
En av tjererna, Isabell Ström, sjöng 'Säg det igen' av Lisa Nilsson och Henrik Jansson. Vilken röst! Oerhört starkt! Låten handlar om att man vill höra den älsakde säga det igen: 'Jag älskar Dig!' Och det vill man ju.

No comments: