Monday 15 December 2008

Luciareaktioner 1

Kristina och jag såg på Lucia i TV i lördags morse. Vi tyckte det var fantastiskt bra. Malmö är ju en internationell stad - nästan i Danmark. Såklart att det skulle finnas inslag från andra språk i luciatåget. Lucia själv kom kanske ursprungligen från mellanöstern, vad vet jag! (Men hon liknade väl den ursprungliga Lucia, från Syracusa på Sicilien, skulle jag tro!)
Jag tyckte själva luciatåget sjöng bra. De två solisterna som sjöng på andra språk var häftiga.
Sedan kom en barnkör. Vi tyckte de var söta. Lite olika ansiktsuttryck och kanske inte samma uppfattning om vilka toner som ingår i en skala.
Så kom jag i samspråk med en god vän, som tyckte att luciatåget (alltså samma luciatåg) var helt bedrövligt. Visst, jag kan hålla med om att kören kanske var väl bunden till sina noter. Men jag tyckte det var trevligt med lite jazz och att barnkören innehöll alla slags kunskapsnivåer inom skönsång, det var bara trevligt.
Så olika man kan se på saken! Men det är ju sant, som ordspråket säger:

Smaken är som röven, klöven!

No comments: