Vi var som
vanligt i Eastwood på gudstjänst idag. Vi kom, ungefär 2 minuter för sent, och
klev in i en tom kyrka. Va! Hade vi missat något? Men ljusen på altaret brann
och inte långt därefter öppnades dörren till sakristian och processionen kom
ut. Hustrun höll på med något längst ner i kyrkan, så när processionen
(bestående av fyra lekpersoner, kvinnor) gick mittgången upp, fanns i
kyrkbänkarna en enda person: jag (präst, man). Komiskt!
Den första
texten, från 1 Mosebok 17, handlade om Abram och Sarai och deras namnbyten, som
gjorde dem till Sara och Abraham. Den andra texten, från Romarbrebet 4,
handlade bara om Abraham. Därav rubriken för denna blogpost. Jag kommer nu att
lämna söndagens gudstjänstupplevelse och förflytta mig i rummet, ut i världen i
stort och möjligen till den svenska kontexten i synnerhet. Initialt förflyttar
jag mig även i tiden.
För flera år
sedan såg jag en teater i Kalmar som hette precis som rubriken. Eller möjligen
hette den:
Ibrahim/Abraham.
Det var en
en-mans-föreställning. Budskapet var enkelt: islam, judendom och kristendom har
samma ursprung. I pjäsen representerat av Ibrahim/Abraham eller
Abraham/Ibrahim. Det blev tydligt att de olika religionerna sedan utvecklats åt
olika håll. Men också att mycket förenar.
Nu vill jag med
detta som utgångspunkt reflektera över tre företeelser, som exiterar i nutiden
men som även funnits historiskt:
Antisemitism, islamofobi, kristofobi
Det går att säga
oerhört mycket om annan typ av förföljelse på grundval av ras/etnicitet, klass,
genus, sexuell orientering, ideologi, ålder, funktionshinder och mycket annat.
Det går också att tala om förföljelse av människor med andra religioner än de
ovan nämnda – eller av dem som inte har någon religion alls. Just nu lämnar jag
dock allt detta och koncentrerar mig på den typ av förföljelse, som riktar sig
mot människor från de tre religioner, som i västvärlden brukar kallas ’de
abrahamitiska’.
Antisemitism
Denna
förskräckliga företeelse är helt klart äldst, eftersom judendomen är äldre än både
kristendom och islam. Den finns belagd i förkristen tid såväl som under
medeltiden. Den har ibland kallats pogromer och det värsta av allt:
Förintelsen
Att den nu
blossar upp i Europa är oroväckande. Ett flagrant exempel på detta var när
Israels ambassadör i P1 fick frågan om judarnas skuld i detta. Obegripligt! P1 har
bett om ursäkt och bra är ju det.
Siewert Öholm
beskriver på sin blogg hur han blivit utsatt för judehat, enbart beroende på
att han tar ställning för judar. Några andra som
skriver mycket om detta är prästerna Annika Borg och Johanna Andersson. T ex i
en uppmärksammad debattartikel i DN, där de kritiserar Svenska kyrkan på
nationell nivå, för att tala med kluven tunga om judar.
Debattartikeln
rör vi en känslig nerv. Svårigheten att samtidigt ta avstånd från antisemitism
och vara kritisk mot staten Israel och dess politik gentemot Palestina.
Kollegan Håkan Sunnliden bloggar också om detta. Exemplevis under rubriken
Välsigna Israel
Han menar att det
judiska folket bör ha en särställning för oss kristna men är ändå medveten om
dilemmat att skilja på judarna som folk och staten Israel. Han skriver:
Det är inte självklart för en kristen att be för, välsigna och ta ställning för Israel i politisk mening. Det kan vara tvärtom, men FOLKET är utvalt av Gud och det borde varje kristen se, erkänna och välsigna.
Min fråga är om
det överhuvudtaget går att göra den distinktionen idag? Går det att få
förståelse för detta i det snabba flödet i sociala medier? Det borde gå, anser
jag. Och därför funderar jag mycket på denna fråga; hur ska jag kunna kombinera
ett aktivt stöd till den palestinska folket med ett lika aktivt stöd till det
judiska folket? Går det utan att det blir ett politiskt ställningstagande?
Jag behöver inte
nämna attentaten i Paris och Köpenhamn eller det faktum att judar i Sverige är
hotade. Antisemitism är hemskt.
Islamofobi
Utan att veta
säkert tror jag detta begrepp är ganska ungt. Inte desto mindre är det
oacceptabelt att på ett fördomsfullt sätt dra alla muslimer över en kam. Att
sätta likhetstecken mellan islam och islamism.
Ett näraliggande
exempel var branden i en moské i Eslöv i slutet av 2014. Enligt Svenska Dagbladet. Dagarna
dessförinnan hade en moské i Eskilstuna också varit utsatt. Där var det mer
oklart om den var anlagd eller ej. Det är dock helt klart att det finns oerhört
mycket hat mot muslimer i västvärlden, ofta grundat på okunskap och rädsla.
Islamofobi är
inte samma sak som kritik av av islamism som politisk ideologi. Men oftast
blandas det ihop. Att en vanlig muslim, som inget har att göra med några
terrororganisationer av islamistiskt snitt, ska behöva känna skuld för vad
dessa gör, är såklart fel.
Islamofobiska attacker mot muslimer är avskyvärda.
Islamofobiska attacker mot muslimer är avskyvärda.
Kristofobi
På wikipedia
förklaras begreppet:
Kristofobi är intolerans, rädsla eller fördomar mot troende personer av kristen övertygelse. Jämför med islamofobi. I Sverige utfördes ca 200 hatbrott med "kristofobiska motiv" år 2012 enligt Brottsförebyggande rådet.
Ibland hävdas det
att den största gruppen som dödas för sin tros skull idag är kristna och att det
aldrig har dött så många kristna, för sin tros skull, som det gör idag. Jag har
svårt att bedöma om detta är sant men helt klart är det en realitet.
Varför hörs det
förhållande lite om detta i Sverige? För några år sedan hörde jag om detta på
ett inslag i P1 och då presenterades följande teori:
I västeuropa ser
vi på oss själva som framgångsrika och mäktiga. Vi ser oss också som en kristen
världsdel. I den bilden passar inte tanken in att vi kan bli förföljda och till
och med dödade. Därför tystas detta ner.
Kanske är det så.
Kanske inte. I vilket fall sker massakrer på kristna på många håll i världen. Ett
exempel är de 21 koptiska männen, som avrättades brutalt av IS i Libyen.
Denna ikon som föreställer de 21 koptiska martyrerna i Libyen är målad av Tony Rezk |
Med dessa, ganska
många ord, vill jag säga att det bör vara möjligt att ta avstånd från alla
dessa tre företeelser och att det är kontraproduktivt att spela ut dem mot
varandra. Världen behöver mindre förföljelse och mer förståelse.
No comments:
Post a Comment