Sakile och Andile följer med i textläsningen ute på gatan, med palmkvistar i händerna. |
Palmsöndag 2015.
När jag kom till kyrkan var den visserligen öppen – nyckelknippan låg bredvid
predikstolen – men ingen var där. Senare förstod jag att Mrs Prince hade varit
på sjukhus under veckan och inte kunde komma till kyrkan. Det är alltid hon som
låser upp och ställer i ordning. Hon är nästan äldst i församlingen. Nu hade
någon annan låst upp och sedan åkt iväg för att agera kyrkskjuts.
Strax för klockan
nio kom kassören, Sakile och hans bror Andile. De hade mes sig Mrs Dolphin. Hon
är nog äldst. Närmare 90.
- Ska det vara nattvard idag, frågar Sakile?
- Jag tror det, svarar jag. Minns jag rätt hade vi det på palmsöndagen även förra året.
- OK, säger han. Hoppas våra oblater räcker.
Det går nog inte
att beskriva församlingen som välorganiserad. Någon gång under textläsningarna
ställer Sakile fram nattvardskärlen på altaret. Då vet jag!
Dessförinnan har
vi haft procession med palmkvistar. Vi startar ute på gatan. Människor passerar
oss – de flesta på väg till andra gudstjänster. Att en grupp människor står i
en klunga med palmkvistar i händerna verkar för samtliga förbipasserande vara
den mesta naturliga saken i världen.
10 oljelampor runt den symbol, som kallas Kristusmonogram och är de två första bokstäverna i ordet Kristus, på grekiska. X R ... fast R på grekiska skrivs P. |
När det är dags
för predikan får jag syn på altarklädet. Antependiet, som det heter. Jag ser
att det föreställer 10 oljelampor och förstår att den som sytt det hela tänkt
på de tio jungfrurna, som ska möta brudgummen. Fem är förståndiga och har olja
till sina lampor. Fem andra har glömt oljan.
När jag börjar
predikan med att läsa från psaltaren 31, dagens psaltarpsalm. Jag läser vers 10
och 11:
Förbarma dig, Herre, jag är i nöd,
mina ögon är skumma av sorgen,
jag är matt till kropp och själ.
Mitt liv rinner bort i ängslan
och mina år i suckan.
I nöden sviker mig kraften
och benen murknar i min kropp ...
Så ber jag
församlingen exemplifiera vilken typ av problem de ser i sina olika sammanhang.
Arbetslöshet kommer upp. Problem med elförsörjning också. Att många kristna
skäms för att berätta att de tror på Kristus, påpekar någon. En annan talar om
ungdomars utsatthet.
Palmkvistarna hamnade mitt i gången. - Välkommen, Kristus! |
Men jag är redan
inne på detta med elförsörjning. Psaltarpsalmen säger det nästan rakt ut:
I nöden sviker
mig kraften ...
I Sydafrika är
detta mycket påtagligt. Det stora elbolaget, Eskom, producerar inte
tillräckligt med el. En bidragande orsak är korruption och dålig skötsel av
bolaget. Men också att elsystemet dimensionerades under apartheid-tiden och
räcker inte till för ett samhälle där 50 miljoner människor har mänsklig
rättigheter i stället för bara 5 miljoner.
Även 'earth hour'
kvällen innan finns med i bakhuvudet.
Kan det ha varit
så att de fem 'oförståndiga' jungfrurna inte hade tillgång till olja? Att det
fanns brister i energiförsörjningen?
Min utläggning
kommer att handla om detta. På flera plan. Dels rent konkret. Hur viktigt det
är att ett samhälle bygger rättvisa system.
Men också om
oljan i överförd bemärkelse. För det är ju så att liknelsen i Matteus 25:1-13
också handlar om vår andliga vaksamhet. Både nu i tiden och inför evigheten.
Någon talade om
de kristna som känner skam inför att berätta om Kristus. Insatt i detta
sammanhang handlar det om att inse att den som har mött Kristus har något gott
att förtälja. En gåva att dela. För att också andra ska få olja i sina lampor.
Med andra ord
handlar det om energiförsörjning. På många plan.
I nöden sviker mig kraften ...
Låt oss alltså
dela med oss till varandra av den kraft vi får, på alla möjliga sätt och i olika
bemärkelser.
No comments:
Post a Comment