Wednesday 3 February 2010

Verkligt och overkligt

Idag, kl 13.00, sammanträdde fakultetsnämnden vid University of the Free State. Min disputation kommer att ske måndagen den 13 september 2010 kl 14.15, d v s om ca: 7 ½ månader. Det overkliga börjar bli verkligt!

I kväll ska vi boka flygbiljetter. På morgnar och de dagar jag inte arbetar sitter jag och läser och skriver. Imorse läste jag en bok om massakern i Sharpeville 1960. Den heter 'An Ordinary Atrocity: Sharpeville and Its Massacre' och är skriven 2001 av Philip Frankel. Om Sharpeville brukar man säga att 69 människor dödades och de flesta skjöts i ryggen. Av boken har jag lärt mig att det förmodligen var fler som miste livet men att de flesta som dödades inte sköts i ryggen. Däremot var det många som skadades, som sköts i ryggen. Det finns en martyrmyt kring Sharpeville, som är begriplig. Det var, som bokens titel säger, ett vanlig illdåd! Helt obegriplig för oss idag.

Egentligen har inte boken jättemycket med mitt avhandlingsskrivande att göra, men helt plötsligt hittar jag en spännande tråd och börjar dra i den. Boken har jag lånat med hjälp av fjärrlån, på Bergaviksbiblioteket. Det kostar 10:- och jag tror den kommer från något bibliotek i Uppsala. Förnämligt!

Men snart ska avhandlingen vara färdig och fram till dess får jag nog låta bli att följa spännande trådar och koncentrera mig.

2 comments:

Råg-Rut said...

Jag är djupt impad av att du tagit detta så långt. Jag hade problem med att få in mina hemtentor i tid. Och då snackar vi 2,5 poäng, typ.

För att inte tala om dina örngottsband.

Jakobine said...

Se där, en detektivpräst har vi fått tag på, roligt ;)
Njae, det kommer nog ta ett tag innan jag ställer mig med matlagningen igen...mitt självförtroende är för sårat, eller så är jag bara bortskämd när det gäller at tfå maten serverad av husfar i huset. När Embla blir större får jag lära henne att äta min mat istället :)