Monday 8 February 2010

Biskopen polisanmäld

Om det stämmer som står i Smålandsposten blir min biskop polisanmäld idag. När hände det senast? Helander-affären på 50-talet? Det känns inte bra alls! Kommer sanningen att komma fram? Vad jag förstår gjorde den aldrig det i Helander-affären, som förmodligen var mer omfattande.
Samtidigt är det naturligvtis bra att locket inte läggs på! Om det har skett brott, ska det utredas och bestraffas. I kyrkans gemenskap kan sedan försoning ske. Vi är ju en gemenskap av syndare. Självklart är även biskopen en syndare. Liksom stiftsanställd personal. Liksom jag!
Så vad är problemet? Naturligtvis att någon varit hotfull och någon blivit kränkt. Att det finns konflikter på en arbetsplats, som inte blivit utredda.
Problemet är inte att det hamnat i tidningen. Eller att det polisanmäls. Men frågan är om det egentliga problemet går att lösa, när det nu antagit dessa proportioner?
Vi fortsätter att be för de inblandade. Som präst hoppas jag också att jag snart får någon information från Växjö stift. Lite märkligt känns det att inget sägs!

2 comments:

Mia Hall said...

På Smålandsnytt i fredags sa de att den som knuffade hade skickat in en anmälan. Och det hade Biskopen också gjort. Så det som står i Smålandsposten borde väl stämma då?

elisabet said...

Inget förvånar mig längre, varken att du inte fått veta något, eller att det finns konflikter som "inte får finnas" och sopas under mattan eller "utreds" i det oändliga - eftersom de som är ledare ytterst sällan är kapabla (läs: orädda och känner sig själva) att leda sin grupp ("flock") och att se och hantera mänskliga relationer på ett sunt sätt.
Så analysen "toppen av ett isberg" stämmer säkert.
Om polisanmälningarna kan leda till ett uppvaknande så är det bra. Det finns förmodligen mycket värre saker inom kyrkan (och andra idéburna o "människovårdande" organisationer) som borde ha polisanmälts eller åtminstone lett till någon form av agerande.