Thursday 5 May 2011

Konfirmandläger - igen

Imorgon bär det iväg på konfirmandläger. Det inträffar två gånger om året. Det är enormt kul. När man väl är där. Dagen innan ställer man en del frågor:
- Varför har jag valt detta jobb?
- Varför väljer jag att åka iväg till en plats som är mindre bekväm än mitt hem, sova mindre, styra och ställa med bångstyriga människor (läs: tonåringar)
- Varför?
Förmodligen för att jag gillar det! Den atmosfär som uppstår efter första natten, vid frukostbordet, är obetalbar. Vi är på en annan planet. Konfirmanderna fattar att de vuxna som följt med gillar dem. Bryr sig! Garden sänks, samtal förs och förtroenden ges. Det är charmigt och trivsamt. Samtidigt jobbigt och fortfarande obekvämt.
Utöver konfirmanderna finns några unga ledare. Även äldre. Det gör bara det hela bättre.
På söndag eftermiddag kommer det att kännas helbra. Då har jag varit med om det. Igen. Men det ligger bakom mig. Nu ligger det framför mig.
God natt!

No comments: