Saturday 15 January 2011

Enkel chokladkaka


För några år sedan besökte min syster oss i Sydafrika. När vi fick en stund för oss själva, bakade vi enkel chokladkaka. Ett recept, som mor brukade använda. Jag ville att min syster skulle visa mig hur det gick till. Det kommer du väl ihåg, sa hon. Nej, visa mig, sa jag.
Så vi tog fram en bunke och en slev och hällde upp strösocker och kakao. Då kom jag ihåg. Får jag sleven, sa jag och tryckte sönder kakaoklumparna mot bunkens kant. Precis så hade jag ju sett mor göra och gjort själv. Minnet satt i min kropp och mor blev påtagligt närvarande i köket i Bloemfontein. Vi skrattade och mådde gott.
Igår hälsade vi på den av våra mostrar, som fortfarande är i livet. Då fick jag veta att enkel chokladkaka var det enda som vår morbror bakade. Receptet kom från stora kokboken och den bakades i en särskild kakform, som kunde användas på en gaslåga. Moster har kvar formen. Använder den fortfarande, när hon bakar enkel chokladkaka. Mor bodde hos moster och morbror på slutet av 40-talet. Var det min morbror som lärde sin storasyster att baka den? Eller hade mormor ett finger med i smeten?

No comments: