Monday 31 December 2012

Året som gått 3

Make, präst och mycket mer
livet gott och bra sig ter

jobbar hårt och arbetsleder
morgonbön jag ofta beder

ändå vill jag annat göra
får om tjänst i söder höra

säljer hus och säger upp oss
ifrån hamnen kastar vi loss

packning, magasin och visa
ej för själen någon lisa

kurser ska jag också hinna
gå tillsammans med min kvinna

mitt i allt går far ur tiden
unnar honom denna friden

avtackning och goda tankar
känslorna i bröstet bankar

kommer sakna många vänner
tänk så många som jag känner

då på flyget snart vi sitter
fylls min varelse av glitter

Afrika, Du mor för alla
åter mig Du lyckats kalla

vilket efterlängtat ljud!
Därför jag nu tackar Gud!



Tillsammans med Tshegofatso i Bultfontein, norr om Bloemfontein

5 comments:

hans engdahl said...

Anders,
Är mycket imponerad av dina fina bloggar och de är ju så informativa! Man får god lust att besöka Pingstkyrkan efter din beskrivning.
Sen kan du ju rimma också!
Du har skrivit ett par saker om Svenska Kyrkan och kanske man måste bli mer radikal än det du antyder. Vad sägs om att försöka få igång en debatt nästa år om Svenska Kyrkans framtid? Jag har tänkt mig tre bloggar om SvK men de är kanske för kritiska, men någon skall väl säga det. Jag återkommer. Det kan också hända att du vill spara på ditt krut till ett senare tillfälle eftersom Sydafrika nu är det som hägrar mest,
Gott Nytt År önskar vi dig, Kristina och övriga familjen
Hans

Anders Göranzon said...

Hans, jag är mer än gärna med i den debatten. Även om jag kommer att finnas i södra Afrika är jag utsänd just av Svenska kyrkan och en del av den. Att Dina bloggposter skulle vara för kritiska menar jag inte ska avhålla Dig från att skriva dem. I det allmänna bruset behövs det nog för att få till stånd just debatt eller kanske samtal. Jag länkar gärna!
Gott Nytt år önskar även vi och välkommen till Kalmar den 6/1!

Gerthie said...

Du är duktig du! Ingen dålig dikt! Saknar bara en liten detalj ....du är pappa också och enligt många tillrop på FB och bloggar ska du visst vara världens bästa.
Gott nytt år till er alla och tack för all omtanke!

Matilda said...

Vilken fin dikt pappa! Saknar dig!

elisabet said...

Jag kan se dig rappande dess ord - visst är det en dylik meter?

Exakt så, Hans: Någon ska säga det. Salt i världen - ja men salt i kyrkan då? Modiga människor är en bristvara.