Wednesday 24 April 2013

Träd-teologi

Om jag visste att jorden skulle gå under imorgon, skulle jag plantera ett äppelträd idag.


Utanför vårt hus i Pietermaritzburg, står ett magnifikt Plane tree!

Citatet överst i denna bloggpost tillskrivs Martin Luther. Inser att jag måste kontrollera om det verkligen är Luther som sagt det eller någon annan. I vart fall är det tänkvärt! Professor Jannie Smit, som är dekanus för School of Religion, Philosophy and Classics, använde citatet igår, när han tackade en annan professor, Ernst Conradie, som hade hållit en lysande föreläsning över temat:
Contemporary Challenges to Christian Ecotheology: Some Reflections on the State of the Debate after Five Decades.
Vadå, fem decennier? Ernst menade att den moderna reflektionen kring med en artikel, som Lynn White gav ut i tidskriften Sciense 1967, med titeln:
The Historical Roots of Our Ecologic Crisis.
Ernst Conradie är professor vid University of the Western Cape utanför Kapstaden och en auktoritet på området. Han var inbjuden att hålla den årliga "Wittenberg lecture". Professor Wittenberg var själv där. En gammal, rullstolsburen man, som betytt mycket för det universitet jag arbetar vid. Han är lutheran och därför hålls föreläsningen på Lutheran Theological Insititute. 


Professorerna Gunther Wittenberg och Ernst Conradie i samspråk.

Jag ska inte ge mig in på att sammanfatta föreläsningen. Det papper vi fick i handen är 6 dubbelsidigt tättskrivna A4-ark. Det finns mycket att hämta i hans tankar. Stundtals var det ganska komplicerade filosofiska resonemang men bitvis var det mer populärvetenskapligt formulerat. Som t e x när han funderade över olika strategier, för att påverka människan, så att hon förändrar sitt beteende. Han menade nog att de flesta har sina brister:
Utbildning och information
Marknadsföring och reklam
Management
Bestraffning
Vädjan till ansvarskännande
Profetiska varningar
Att tala till människors drömmar
Personligen tror jag nog på det sista. Jag saknade ordet "hopp" som jag tror vi människor behöver få ta emot. 

För några veckor sedan skrev jag tankar inför helgen, som nu ligger ute på Svenska kyrkans hemsida. Jag visste inte att publiceringen av min tankar i tiden skulle sammanfalla med denna föreläsning. Nu känns det vettigt att lägga in en länk till dem. Den kommer här






No comments: