Monday 15 April 2013

Det är svårt att älska

Det är inte alltid trevligt att surfa runt i den del av bloggosfären, som sammanfaller med Svenska kyrkan i allmänhet och oss präster i synnerhet. Några klipp den senaste veckan får förtydliga:
Om biskopen i Stockholm stift: Hon tycks också oförmögen att gå in och ta ett pastoralt ansvar. Länk.
Om en präst på Norra Öland: ”Det är sannerligen absurt att en präst och tung kyrkopolitiker som sitter i kyrkans högsta styrelse kan ägna sig åt att agera knähund till högerextremister.Länk.
Om en stiftsadjunkt för själavård i Uppsala stift och ledamot i läronämndenJag minns att hennes okänslighet förvånade mig och att jag funderade över om hennes agerande var avsiktligt eller bara okunnigt.” Länk.
Om en av nomineringsgrupperna i kyrkomötet: ”Tvärtom beskyddar partiledningen den som sprider rasistiska budskap. Länk.
Om en kyrklig tankesmedja: "Alla vet att jag tänker annorlunda än Dagens Seglora, vilket skulle kunna bero på att jag tänker, men detta lämnar jag för stunden osagt." Länk.
Jag accepterar att man i stridens hetta tar i. Men gör det då i sak!  Det är ju skillnad på debatt och dialog. Det kan behövas både och. Men skippa insinuationerna! Det som citeras ovan är bitvis helt onödigt. Därför ytterligare ett citat. Något äldre, dock:
Till alla kristna: "Detta befaller jag er: att ni skall älska varandra." Länk.
Och det är naturligtvis oerhört svårt. Men inte desto mindre en vision att sträva efter. Gemensamt!

2 comments:

Jonas said...

Tack Anders. Det var ungefär det jag försökte prata om med mina konfirmander i eftermiddags. Jag försökte knyta ihop 2Mos. 20ff med 5 Mos 6:4ff, 5 Mos 10:12ff och Luk 10:25-37. Det är väl humanism och respekt för människan som den utvecklats på ett underbart sätt. Men man måste förstås arbeta med det, tänka och tala om det och försöka se bortom ytan som bara för oss vilse. Jag blir också besviken över dessa dryga insinuationer så snart slutar jag helt att läsa och intressera mig för debatter. Det är ju mycket roligare och leder så mycket längre om man vågar lämna maktspråket och prövar en icke-våldets väg även i ett samtal. Håller just på att läsa Stanley Hauerwas "Det fredliga riket", en introduktion till kristen etik. Lite lagom torr men uppbygglig på samma gång. Även om jag inte förstår allt. Ha det så gott!

Anders Göranzon said...

Precis, Jonas! Samtal, dialog. Vackra ord! Allt gott, även till Dig!