Men det handlar inte bara om
nätet. Det handlar ju om livet i stort. Sökoptimering! Vi är många som söker
och Jesus är fullt medveten om detta.
Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. (Matt 6:33)
Men Jesus talar också om
hur viktigt det är att vara en sökare och vara uthållig i sitt sökande:
Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas. (Matt 7:7)
Med andra ord skriver
Daniel om det som Jesus redan talat om. Gott så!
Idag läste jag på Daniels
blogg. Han publicerar en krönika av Göran Wernersson. Där förekommer några termer inom SEO, som jag studsade inför. Han skriver om ”varma”
och ”kalla” s. k. ”prospects”. Termen ”prospects” känner vi igen från
motorcykelklubbar. Inom kyrkan kanske man skulle kalla det för ”novis” eller ”postulant”
(d v s de som är på väg in i en klosterorden). Eller varför inte ”katekumen”
som var den unga kyrkans ord för personer som var på väg in i kyrkan. Så är ju
också vuxenkatekumenatet vanligt förekommande i Svenska kyrkan. Vuxenvägen till
tro. Man skulle kunna säga: Prospects!
Wernersson skriver om ett
företag som inte jobbar med SEO utan vill nå ut till potentiella kunder via
telefonförsäljning.
Han svarade att de endast är intresserade av att ägna sig åt nyförsäljning med hjälp av telefonen, det vill säga den kalla metoden. Det är ungefär som att skicka ut ett mass-mail utan att känna till ett dyft om mottagarens intresse. När vi faktiskt i dag har möjligheten att sålla bort de som inte är intresserade och rikta fokus mot så kallade varma prospects – de som vi vet är intresserade.
Men jag skulle vilja föra
in ytterligare en aspekt. Och då tar jag hjälp av kommunikatören Johannes, som
i Uppenbarelseboken publicerar brevet till församlingen i Laodikeia:
Jag känner dina gärningar, du är varken kall eller varm. Om du ändå vore kall eller varm! Men nu är du ljum och varken varm eller kall, och därför skall jag spy ut dig ur min mun. Upp 3:15-16
Det värsta när det gäller
marknadsföring är ju liknöjdheten. Ljumheten. Bättre då att någon är totalt ointresserad.
Kall! Frågan till Daniel och andra SEO-människor blir alltså:
Finns det ljumma prospects? Hur förhåller man sig i så fall till dem? Ur ett SEO-perspektiv?
2 comments:
Tack för uppmärksamheten! En bra fråga. Poängen med seo är att synas med din webbplats på för dig viktiga sökord/fraser, Så egentligen finns det bara "varma" leads/prospects på nätet. För det är ju kunden som söker efter dig och inte tvärtom.
Hur detta skulle ska omvandlas i ett Kristet perspektiv är nog värre ;) Alla Kristna som läser ska nu veta att jag älskar försäljning och anser att säljare är det som driver samhället framåt och bidrar till utveckling och förbättring. Så¨detta är ingen hädelse ;) Jesus precis som du Anders som missionerar (ja egentligen alla vi som är öppet kristna)är ju försäljare som säljer in Guds budskap till vår omgivning.
Jesus fick dock jobba mer med kalla leads än vad jag gör ;)
Men idag när Jesus budskap är spritt och andelen "varma" och kanske "ljumma" prospects för kristendomen har ökat så är ju tyvärr vår Svenska Kyrka extremt dålig på att ta vara på personer som använder till exempel internet och Google för att få veta mer eller för att anmäla sig till ovan nämnda katekumenat. Testa gärna att Googla å fraserna "Jesus" "frälsning" eller "Kristendom" Tyvärr så finner man inte Svenska kyrkan närvarande för dom varma själar som söker efter frälsning.
/Daniel Johannisson
Ska föra detta vidare till kommunikationsavdelningen. Jag vet att Du sagt det förut. Men eftersom Svenska kyrkan i viss mening är äldre än Sverige (!) är det inte så konstigt att den ibland reagerar lite långsamt. :-)
Post a Comment