Wednesday 13 February 2013

Askonsdag i Sydafrika





Det fanns en rad olika askonsdagsgudstjänster att gå på idag. Förmodligen firades morgonmässan i den anglikanska katedralen kl 06.45 som askonsdagsmässa. Vi hade också fått veta att det skulle vara en askonsdagsgudstjänst i de flesta lutherska kyrkor kl 17.00 – men vi var inte säkra på om det skulle bli med eller utan aska. I Bloemfontein, när vi bodde i Sydafrika förra gången, var det helt vanliga gudstjänster på askonsdagen. Det känns konstigt!

Så vi åkte till vårt Lutherska prästseminarium, Lutheran Theological Institute. Det blev en upplevelse. Predikan var kraftfull och askkorsen med. At ha rökelse på askonsdagen var något nytt för mig. I Sverige är jag van vid att aksonsdagsmässan är mer meditativ men det var inte riktigt fallet här.

Men så möttes jag redan i morse av en hälsning på facebook. Från universitetet:
To all Staff, Students and Friends observing Ash Wednesday
May this Holy Season bring you peace.
Happy Ash Wednesday from the UKZN team.
Kanske skulle jag inte uttrycka det så: Glad Askonsdag! Men bakom ligger en önskan från universitetet att på ett inkluderande sätt uppmärksamma olika religioner, när deras olika högtider äger rum. Det gillar jag!

No comments: