Friday 4 September 2009

HBT-dag

Igår var en tredjedel av Växjö stifts diakoner och präster samlade till samtalsdag om HBT-frågor. Mina reaktioner efter dagen var blandade. Professor Jesper Svartvik höll en kort och lättlyssnad föreläsning. Ett exegetiskt föredrag om HBT-frågor i bibeln på 60 minuter. Kanske blev det väl summariskt. Det var också lite ensidigt. Kanske kunde någon med avvikande uppfattning fått tala.
Sedan var det kollegor som är Homo- eller bi-sexuella, som berättade om sina erfarenheter. Det var bra!
Därefter fick vi föra samtal i smågrupper. Jag vet ju inget om vad som sas i de andra grupperna, men mitt intryck var i alla fall att dagen präglades av respekt och lyssnande. Detta sista menar jag är bra.
Vi har olika uppfattning! Något annat vore konstigt! Vi kommer säkerligen inte att kunna övertyga varandra. Några av oss kanske byter uppfattning åt ena eller andra hållet.
Dessutom kan det finnas fler uppfattningar än antingen för eller emot.
Allt annat än att vi sårar varandra tycker jag är bra.

Men visst behöver vi också djupare och grundligare diskussioner i sakfrågorna. Frågan är när det blir tid till detta. Kyrkomötet ska besluta om vigsel för samkönade och om vigselrätten. Där måste vi får mer tid och jag håller med bl a Biskop Sven Thidevall att det går för snabbt. Om vi gör ett dåligt, teologiskt förarbete skadas alla. Kanske framför allt HBT-personerna.

Till sist en liten reflektion om detta med heteronormen. Visst är det så! Men det finns en annan norm också. Nämligen att det mest normala är att leva ut sin sexualitet med andra. Hur ser vi på alla som lever i celibat? Antingen i kommunitet eller enskildhet? De står ju också utanför en norm. Går det att förhindra att de gör det? Rimligen inte, men vårt sätt att se på dem och tala om den kanske vi kan grunna på en smula.

Sedan finns det de som lever ett ofrivilligt singelliv. De omfattas inte heller av normen.

Ja, det finns en del att fundera över.

No comments: