Wednesday 11 February 2009

Befria Zimbabwe

Nu måste det snart vara nog! Kan inte katastrofen i Zimbabwe få ett slut? Om det som TT redovisar idag stämmer, är det ju fullständigt makalöst:

'Obscent" firande väntar Mugabe
2 000 flaskor champagne, 8 000 humrar, massor av kaviar — president Robert Mugabes anhängare verkar ha bestämt att Zimbabwes ledare ska firas rejält på sin 85-årsdag. "Chockerande och obscent", kommenterar en västkälla. (TT) 11 feb kl 14:09'


Men samtidigt: Om jag skulle äta hummer, dricka champange och toppa festen med kaviar - är det sämre eller bättre? Zimbabwes folk lider fortfarande. Enda skillnaden är att jag befinner mig 900 mil bort. Men det är samma jordklot.

Nu är det dock väldigt sällan jag äter och dricker dessa läckerheter. Men vad gör jag åt situationen i Zimbabwe? Varför demonstrerar vi inte på gator och torg? Sanktioner? Måste ta mig en ordentlig funderare på om det inte är dags med en anti-mugabe-rörelse. Eller ska jag bara vara ytterligare en 'väst-källa' som tycker att det är obscent och sedan återgår till välfärden?

1 comment:

Unknown said...

Det har jag också undrat. För långt bort?