Thursday 3 December 2020

Gästbloggare om #metoo

Idag har jag bjudit in ordföranden i organisationen Me Too Sweden, Matilda Göranzon, som gästbloggare. Matilda är dessutom min yngsta dotter. Men i denna bloggpost skriver hon utifrån sitt stora kunnande i frågor som rör genusbaserat våld.

Våld. Vad tänker du på när du hör ordet våld? Tänker du på sparkar och slag eller kanske ett slagsmål på stan en sen fredagskväll? Eller tänker du på något helt annat? Hur tänker du kring andra former av våld? Att hota eller kalla någon för elaka saker – är det våld? Att skicka en oönskad bild på sitt könsorgan eller ha sex med en annan person utan dess samtycke – är det våld?

Ja, allt jag har beskrivit ovan är våld, olika våldsformer, men ändå våld. Sparkar, slag och slagsmål är exempel på fysiskt våld. Att hota eller kalla någon för elaka saker är exempel på psykiskt våld. Att skicka en oönskad bild på sitt könsorgan eller ha sex med en annan person utan dess samtycke är exempel på sexuellt våld.

Jag heter Matilda och är ordförande i den ideella organisationen Me Too Sweden. Vi bildades januari 2018, som en följd av den massiva spridningen av #metoo under hösten 2017. Hösten då sociala medier fylldes av vittnesmål. Personer som vittnade om det sexuella våldet som någon hade utsatt dem för. Ibland stod det bara #metoo. Ibland var inlägget långt, målande och fruktansvärt. Så många personer som hade utsatts, ett lock som lyftes och ut strömmande år av övergrepp, ångest, smärta, skam och skuld.

Ibland handlade vittnesmålen om sexuellt våld i nära relationer, ibland om sexuella trakasserier på arbetsplatsen och ibland om sexuellt våld som någon okänd utsatt en för. Våld i nära relationer kan innefatta bland annat fysiskt, psykiskt och sexuellt våld. I våld i nära relationer kan offret vara ett barn, en kvinna, en man eller en icke-binär. Ibland pratas det om mäns våld mot kvinnor. Då hamnar fokus på ett könsbaserat våld där mannen är förövaren och kvinnan är offret. Likaså här kan det handla om bland annat fysiskt, psykiskt och sexuellt våld.

Me Too Sweden fokuserar på sexuellt våld, som är ett samlingsnamn för det våld som har en sexuell karaktär. Det innefattar bland annat sexuella trakasserier och sexuellt ofredande. Tafsningar, oönskade komplimanger eller kommentarer av sexuell karaktär är alla exempel på sexuellt våld. Våldtäkt eller en annan sexuell handling som kan jämföras med ett samlag är också exempel på sexuellt våld.

Alla kan utsättas för sexuellt våld. Oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Genom forskning vet vi att vissa grupper i samhället och världen utsätts för sexuellt våld mer och oftare än andra.

Me Too Sweden arbetar för att allt sexuellt våld ska upphöra. Detta gör vi på olika sätt:

1. Genom att förmedla utsattas vittnesmål så skapar vi en trygg gemenskap för utsatta i syfte att bidra till ett “nästa steg” i den enskildes bearbetning.

2. Vi stöttar, vägleder och slussar utsatta personer vidare till relevanta organisationer och myndigheter där de kan få hjälp och stöd.

3. Vi ökar medvetenheten hos både utsatta och allmänheten genom att sprida kunskap om sexuellt våld i syfte att öka möjligheter för de utsatta i samhället samt arbeta förebyggande.

4. Vi agerar opinionsbildande i frågor som berör sexuellt våld i syfte att gynna de utsatta.

Jag skulle vilja fokusera lite på de vittnesmål vi tar del av. Ett mönster är att personer som utsätts för sexuellt våld tvivlar på vems felet var. Var det helt och hållet förövarens fel eller hade jag, som blev utsatt, en del i det som hände mig? Följande två meningar tycker jag beskriver detta så väl:

”Jag vet att det inte hade något med mig att göra. Men jag verkar inte kunna lita på att det endast hade med dig att göra.”

I varje mejl jag besvarar förtydligar jag att det sexuella våldet är förövarens fel och endast förövarens fel. Isdal (2010) skriver att det sexuella våldet kanske är den mest psykologiskt nedbrytande våldsformen. Jag tror att det bland annat är därför en person som blivit utsatt för sexuellt våld tvivlar på sig själv och på vems felet var och är. Tack vare #metoo så förflyttas skammen och skulden dit den hör hemma. Hos förövaren. Men, det behövs en ständig påminnelse om att sexuellt våld är våld. Och våld är och förblir alltid förövarens fel.

No comments: