Sunday 27 December 2020

Om att läsa Bibeln i en app

Under snart ett år är vi flera som läst ett bibelord högt varje dag. Vi har gjort det med hjälp av appen

Bible 2020

Initiativet kom från det skotska bibelsällskapet. När jag började som generalsekreterare för Svenska Bibelsällskapet fanns planer på att vi skulle vara med. Och så blev det. Vi gjorde en hel del reklam för satsningen redan i december 2019 och sedan lades olika inläsningar upp på vår egen Facebooksida i januari. Jag har missat en del inläsningar under året. Framför allt vid något tillfälle när appen krånglade. Men de senaste 181 dagarna har jag läst i ett sträck.

I mars skapade jag en särskild grupp på Facebook som har 159 medlemmar. I början var det fler än jag som läste in sina bibelord men större delen av året har jag gjort det själv. En kollega har kommenterat det jag läst varje dag. På det sättet har vi utvecklat vår bibelglädje i gemenskap. Roligt!

Någon gång emellanåt har jag lagt upp bibelordet på min egen Facebookvägg. Det har varit bra. Någon har kommenterat att också det betyder mycket.

En gång har jag fått en kritisk kommentar. Då var själva bibelordet komplicerat och den som kommenterade ansåg att det var fel att lägga upp bibeltexter okommenterat. Jag höll med om att just den versen var knepig men skrev också att poängen med gruppen Bibel 2020 var just att vi skulle kunna kommentera tillsammans.

När pandemin drog igång i mars trodde jag att detta initiativ skulle växa i betydelse. Det är också möjligt att det gjort så, utan att jag märkt det. Min spaning är annars att det haft betydelse för vissa men inte fått den spridning som vi kanske trodde och hoppades.

En som verkligen följt planen troget är Svenska Bibelsällskapets ordförande, biskopen i Skara stift (Svenska kyrkan) Åke Bonnier. Han har läst in och delat bibelordet som en del av sin bön på Facebook. Där ser jag att många deltagit aktivt.

Svenska Bibelsällskapet valde också att ha Bibel 2020 som årets Bibelläsningsplan. Den har varit speciell eftersom den varit uppställd utifrån vissa teman. Några längre stycken har det inte varit fråga om, eftersom det skulle fungera att läsas in bibelordet i en app. Därmed har vi som följt planen tappat de vanliga sammanhangen, som den får som följer en viss bibelbok under en tid. Jag vet de som valt att följa en annan plan just av detta skäl. Men det har också hört av sig människor som uppskattat just tematiken.

I december var vi nog en del som blev lite konfunderade. Delar av julevangeliet läste vi redan några veckor före jul och på juldagen började ett nytt tema:

Välsignelse -

Läsningar i slutet av året som innehåller de ord som Jesus talade till sina lärjungar omedelbart före och efter sin död och uppståndelse.

Detta är en del av att vara ett bibelsällskap av många andra i en stor, världsvid, ekumeniska gemenskap. Vi får lära oss att läsa Bibeln som andra väljer att läsa den. Lärorikt! Och oavsett om bibelläsningsplanen i alla avseenden varit logisk utifrån mitt sätt att se på saken, så har det varit spännande att läsa Bibeln högt för andra än de absolut närmaste. Det har också inneburit en extra påminnelse till en själv. Frågan har varit om jag läst in mitt dagliga bibelord.

Nu får vi se hur 2021 kommer att bli. Det jag själv ser fram emot är att få läsa mer sammanhängande stycken. Jag vet att vi kommer att följa Markusevangeliet under tiden fram till påsk. Det ska bli extra spännande att få läsa den så kalla de pilotöversättningen och jämföra hur det blir med en annan översättning än den jag varit van vid sedan jag var tjugo år. Då bodde jag i Kapstaden och det kom en försändelse ända från Sverige som innehöll en julklapp: ett exemplar av NT81.

No comments: