Thursday 17 December 2020

Kyrkkaffe – en torsdag?

Tidigare idag mötte jag kyrkoledare Lasse Svensson. Han har sedan pandemin började i mars, inbjudit till kyrkkaffe mellan 50 och 60 gånger. Kreativt! Jag fick nys om detta och tog kontakt med Lasse (som jag aldrig träffat). Min fråga var:

-        Vill Du inte bjuda in mig till kyrkkaffe?

-        Jovisst, när kan Du?

-        17 december

-        Då säger vi det!

Så enkelt och opretentiöst. Jag fick ett mejl med en länk och dök upp en stund före i det digitala rummet. Lasse i Göteborg. Jag i Uppsala och en tekniker i Tibro. En bra satsning såhär i corona-tid. Jag tror vi ska ha mer kyrkkaffe på zoom. Skulle det inte kunna fungera om församlingar bjöd in sina församlingsbor runt tolv eller halv ett på en söndag, beroende på när gudstjänsten är klar. Den som vill kan ju äta lunch. Eller bara vara med och prata. Så fick vi först delta i en webbsänd gudstjänst och sedan uppleva gemenskapen i digitala samtal. Blir det fler än fem så är det bara att skapa break-out rooms.

Det jag framför allt tar med mig från förmiddagens samtal är Lasses engagemang för Thursdays in Black. Han bär en något äldre knapp men vad gör det. Equmeniakyrkan står liksom Svenska kyrkan bakom kampanjen och det är viktigt att kyrkoledare går före.

Vi hann tala om mycket. Men det blev naturligtvis mycket om Svenska Bibelsällskapet. Men kanske ännu mer om Bibeln. Och inte minst kopplingen mellan Bibeln och jämställdhet. Tänk så bra att Bibeln rymmer berättelser och beskrivningar av alla slags situationer, känslor och sammanhang. Gud är med i allt som sker. Det är inte alltid självklart vad som är Guds vilja. Ibland är det glasklart. Ibland visar det sig efteråt.  Men Guds närvaro vill jag hålla fast vid.

Du kan lyssna på samtalet nedan. Det varade cirka 30 minuter.

No comments: