Tuesday 6 May 2014

Val i Sydafrika imorgon – jag har rösträtt ...

… i EU-valet. Om detta har jag redan bloggat. Då funderade jag över frågan huruvida det är ett bra eller dåligt alternativ att skriva ett stort NEJ på sin valsedel. Huruvida jag gjort det eller inte kommer ingen att få veta. Däremot kan jag stolt berätta att både hustrun och jag har stoppat ner varsin valsedel i ett valkuvert. Som vi sedan stoppat i varsitt ytterkuvert. Dessa ytterkuvert har försetts med namnteckningar av Nomaqawe och Calvin, som därmed intygat att det faktiskt var vi som röstade och att vi var vid våra sinnens fulla bruk. Därefter har dessa kuvert i sin tur stoppats, av oss, i varsitt ytterkuvert och sedan, av hustrun, postats till konungariket Sverige.

Calvin, hustrun och Nomaqawe

Vi har alltså fullgjort våra förpliktelser och hoppas att det har en betydelse för Europa och därmed världen.

Imorgon röstar sydafrikanerna (med undantag av de som förtidsröstat här i landet och på andra ställen).

Jag vill dela något jag läste på Facebook. Barnen lärde känna en lärare i Sydafrika, när vi bodde här 2002-2006. Mycket omtyckt person. Dessutom var han körledare för gosskören på pojkskolan. Såhär skrev han på sin time line igår:
Proud to report that despite his great frailty at the age of (almost) 88, Dad cast his special vote today. Barbara had checked that his ID book was ready and that someone would be able to assist him when the IEC called on Carlisle Lodge. He had to wait the whole day to vote. Referring to his inked thumb, he told me it looked as if he had hit it with a hammer! Long live democracy in SA, long live!
(IEC betyder: Independent Electoral Commission). 88-åringen är alltså en vit sydafrikan, som levt store delen av sitt liv under apartheid. (Jag menar ‘under’, för de vita var inte särskilt fria trots att de hade politisk makt och andra fördelar. Kan man vara fri när man är del av ett legaliserat förtryck?) Jag blir glad av att läsa dessa och liknande vittnesbörd.

På något sätt känns det sydafrikanska valet betydligt mer spännande. EU-valet i all ära, men det är lite för stort och lite för långt bort.

Däremot kommer det nog dröja lite innan vi får något valresultat. Många röstlokaler ligger ute på landsbygden och det tar tid innan allt räknats och resultat förmedlats. Ett slutgiltigt resultat är utlovat till 10 maj men redan på valdagen kan man följa prognoser på den statliga TV-kanalen SABC’s hemsida. Länken kommer här!

No comments: