Saturday 22 March 2014

Urusel journalistik i Kyrkans Tidning

Kyrkans Tidning har en rubrik i gårdagens nätupplaga:
Fler kvinnor i kyrkan
Detta är verkligen ingen nyhet. Så är det i en stor del av kristenheten. Och så har det varit länge. Om skälen till detta kan vi ha många tankar och åsikter. Just nu tänker jag dock inte stanna upp inför den frågeställningen.

Rubriken är förstås missvisande. Den mycket korta artikeln handlar om att det är
… fler kvinnor än män som utbildar sig till präst …
Uppgiften kommer från ekot, enligt Kyrkans Tidning. Intressant! Rimligen måste Ekot ha fått sina uppgifter från Svenska kyrkan. Kyrkans Tidning hämtar sedan uppgiften från Ekot. Besynnerligt! Inom akademisk forskning brukar vi akta oss för att använda sekundära källor om vi har tillgång till förstahandsuppgifter.

Den oerhört korta artikeln har sedan ett citat från ärkebiskop Anders Wejryd.
– Jag brukar skoja och säga att förr hade vi kvotering då fick vi bara karlar, men i dag går vi på de mest kompetenta och då blir det fler kvinnor …
Är detta skojigt? Det tycker inte jag. Är det som sägs sant? Förmodligen inte. Vad säger det i så fall om Ärkebiskopens egen kompetens? Däremot är det en mycket ytlig analys. Skälen till att fler kvinnor än män söker till prästutbildningen är förmodligen flera och mer komplicerade. Det vet säkert ärkebiskopen och rimligen har han sagt mer än just detta lösryckta citat. Men varför lyfter Kyrkans Tidning fram just det?

Det mest märkliga är att artikeln avslutas med en uppmaning:
Läs mer här.
Då trodde i alla fall jag att det skulle bli någon form av fördjupning men döm om min förvåning, när jag hamnar på Sveriges Radios hemsida. Budskapet blir att Kyrkans Tidning hänvisar till Sveriges Radio för fördjupning och analys, när det gäller fenomen inom Svenska kyrkan. Märkligt!

Så vad säger då Sverige Radio?
Så sent som på 90 talet var det flera stift i Sverige som fortfarande inte tillät kvinnliga präster men i dag är en majoritet av alla präster som vigs kvinnor.
Men hallå, ekot! Avses 1890-talet eller hur tänkte ni här? På 1990-talet vigdes kvinnor till präster i samtliga stift i Svenska kyrkan. Journalistens okunskap på denna punkt är väl ändå pinsam!

Tyvärr blir inte artikeln bättre ju längre jag läser. Och jag blir bedrövad, när jag inser att Kyrkans Tidning i stort sett har snott det mesta i sin korta artikel från Sveriges Radio. Det är kanske därför som det inte står något namn under Kyrkans Tidnings text.

Trots allt får artikeln på Sveriges Radios hemsida mig att dra på smilbanden. Eller vad sägs om följande mening med både felaktig grammatik och märklig särskrivning:
I sommar får svenska kyrkan sitt första kvinnliga ärkebiskop, och i dag märks de kvinnliga prästmotståndarna knappt av i kyrkan …
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men mest gråter jag, för genusrättvisa och arbete mot diskriminering är alltför viktigt för att slarvas bort på detta sätt. Jo, jag är kritisk när det gäller Hanna Weiderud på Sveriges Radio, för en artikel som jag menar är slarvig på flera punkter. Men ännu mer kritisk är jag mot Kyrkans Tidning som agerar ogenomtänkt och lättjefullt, när denna artikel används rakt av. Varför kan vi inte få en djupare analys av en intressant och viktig företeelse?

De kvinnor som utbildas till präster i Svenska kyrkan och de kvinnor som är präster i Svenska kyrkan är värda bättre journalistik. Så även vi män!

10 comments:

Carolina said...

Bra skrivet och bra att du uppmärksammar.

Anders Göranzon said...

Tack, Carolina! Jag undrar varför detta fenomen genererar skämt och slarv. Själv ser jag två viktiga frågor (minst):
1) Är det ett problem att det nu svängt och det är fler kvinnor än män som väljer prästyrket? (Jag anser att svaret beror på vilka orsakerna är. Men om de som regelbundet deltar i Svenska kyrkans gudstjänster till 70% är kvinnor, så är det ju helt riktigt att 70 % av prästerna - på sikt - ska vara kvinnor.) Om det är så, är problemet snarare: varför är det så få män i våra gudstjänster?
2) Den andra frågan berörs ju i artikeln men slarvas bort: Varför är förhållandevis få kvinnor i Svenska kyrkans ledarskap?

A-K Roth said...

Pinsamt. Men förvånad är jag inte. Från högsta instans och nedåt i hierarkin finns liknande pinsamma uttalanden vad gäller kyrkans politiska ställningstaganden. Och journalistiken är som den är. Jag har dock hört att rubriker ofta sätts av andra än journalisten.

Anders Göranzon said...

A-K: Jo, det stämmer. Dessvärre vet vi ju inte vem som skrivit raderna och fattat beslut om att länka till en artikel med faktafel.

elisabet said...

I inslaget i P1:s nyhetssändning hade i a f ärkebiskopen en intressant reflektion då han konstaterade att kyrkan har blivit mindre hierarkisk, vilket tycks locka mer kvinnor/vara mindre lockande för män. Vad som skulle vara hönan och ägget här sades det dock inget om. Vidare kan man ju fundera på om uttalandet stämmer. Det var ändå enligt min mening en bra inledning för ett eventuellt samtal.

Anders Göranzon said...

Tack, Elisabet. Tråkigt att inte detta lyftes fram i artiklarna. Men jag håller med Dig - det kan diskuteras om det är sant. Hade det varit sant hade kanske fler kvinnor återfunnits i ledande uppgifter. Och säkert hade då lönegapen mellan olika anställda sett annorlunda ut. Hierarkierna kanske bara tar sig andra uttryck.

Carolina said...

Jag reagerade mest på det slapphänta i det journalistiska - att KT citerar SR i kyrkliga nyheter när det egentligen borde vara tvärtom, att det sedan är till en artikel med uppenbara felaktigheter gör det än mer märkligt. Lika märkligt är det ju att SR släpper igenom något sådant (angående stiften som inte prästvigde kvinnor på 90-talet) - någon form av faktakoll borde de väl ha?

Angående Wejryd är det nog som du säger, journalisten tog ett lösryckt citat som låter lite kul, kanske av lathet, kanske av okunnighet, i.e. kan tänka mig att han sa andra saker som kanske gick över huvudet på journalisten. Det är en brist inom svensk media rent generellt att journalisterna saknar kunskap om religion och kyrka, och då blir resultatet därefter. Detta sagt, det gör det kanske än viktigare att kyrkliga ledare, när de uttalar sig, är superpedagogiska och inte skojar till det.

Det du skriver angående könsfördelning är viktiga frågor. Funderar bara på om det inte alltid varit så - att kvinnor var överrepresenterade i Gudstjänsten även några generationer bakåt i tiden då endast män var präster? Eller?

Sedan är det väl aldrig bra när yrken blir utpräglat 'kvinnoyrken' eller 'mansyrken' - sedan vet jag inte om det just för prästerskapet är en trend som leder mot det eller en tillfällig pendelsvängning.

Anders Göranzon said...

@Carolina: Jag har egentligen för lite kunskap om hur det varit med könsfördelningen i kyrkan historiskt sett. Det kanske inte heller är så att kvinnor är i majoritet överallt på jordklotet. Men jag har på känn att att det ändå kan vara generellt sant att kvinnor varit i majoritet, både historiskt och geografiskt. Och det verkar som om män i samma utsträckning haft beslutsfattande positioner. En utmaning i sig är om det är mest kvinnor som röstar fram männen. Vad säger det?

Unknown said...

Skickade länk till KT:s redaktion och fick följande svar av chefredaktören. Fem år gammal statistik som komplettering!!! Pinsamheterna läggs på hög!
Hej,
Tack för länk. Förutom att vi ständigt gör vår egen journalistik om Svenska kyrkan försöker vi även uppmärksamma när andra medier skriver om Svenska kyrkan med korta lästips med länkar. Det gjorde vi i fredags med länken till Ekot. Nu har vi kompletterat den notisen med ett uppslag från KT med statistik från 2009 som visar på samma trend.
vänligen
Svante Fregert

Anders Göranzon said...

Tack, Stefan, för den upplysningen. Jag har också fått ett mejl från Kyrkans Tidning med hänvisning till samma material från 2009. Det är svagt. Roligt att de ändå reagerar och kompletterar en artikel efter att någon/några hör av sig. För nog är det så att vi inte bara kan luta oss tillbaka och lite på att media gör sitt jobb? Vi - konsumenter - har också ett ansvar att ligga på media. Inte avrätta budbäraren men säga till om vi anser att budbäraren inte gör sitt jobb.