Wednesday 15 August 2012
Insamling – varför det?
Idag har vi arbetat med insamlingsfrågor. Svenska kyrkans internationella arbete finansieras till största delen av gåvor, kollekter, testamenten mm. Något lite av intäkterna kommer från kyrkoavgiften. Vi tror att människor gärna vill stödja vår verksamhet men då måste vi också arbeta med hur vi förmedlar kunskap, engagemang och intresse för det hela. Berättelsen är en viktig del. Det jobbade en grupp med, som jag deltog i. Det finns ett begrepp som heter corporate storytelling, som beskriver hur företag och organisationer kan använda berättelsen i sin marknadsföring. (Ja, det har ju kyrkan lärt sig av Jesus, kan man väl säga, som i sin tur hade med sig hela sin judiska berättartraditionl. Som i och för sig finns i alla kulturer och sammanhang. Runt lägerelden!) Andra lärde sig mer om sociala medier och hustrun skaffade, som sista person i familjen, facebook-konto. En grupp lärde sig mer om fotografering.
Två saker är avgörande för insamlingsverksamheten:
Personliga möten och berättelser samt konkreta exempel. Vi som är utsända medarbetare kan bidra med det. Jag ser fram emot att få arbeta även med detta de kommande åren.
Orden har en stor betydelse, det fick vi prov på genom att få se ett youtube-klipp, som på ett spännande sätt beskriver vad som händer om man berättar något med lite annorlunda ord.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment