Friday 10 August 2012

Fredag kväll

Efter en intensiv vecka lägrar sig lugnet. Denna vecka skulle jag haft semester. Så var planen innan hustrun och jag fick klart att vi börjar nya jobb framöver och därför ska gå utbildning veckorna som kommer. Så jag drog tillbaka min semester denna vecka, för att kunna förbereda för höststarten. Det har varit en vecka med både anställningsintervjuer, förberedelse av introduktioner för nyanställda, schemaläggning, ledningsgrupp, arbetsplatsträffar och mycket mer. Nu är det fredag kväll och imorgon ledig dag. Sedan åker vi norrut, för att delta i sommarseminarium på Åkerögården. Vi är några som förbereder oss för utlandstjänst men framför allt är det utsända medarbetare/missionärer som är hemma på sommaren samt anställda på kyrkokansliet i Uppsala. En slags veckolång tankesmedja, där vi gemensamt funderar över Svenska kyrkan i förhållande till den världsvida kyrkan. Spännande! På onsdag finns denna punkt med i programmet: Anders Wejryd och Cristina Grenholm – Vad innebär det att vara kyrka? Ligger det en utmaning i att vi är lutherska i de uppdrag som vi har? Hur kan vi stärka vår identitet och ömsesidigt lära av våra relationer till kyrkor och ekumeniska organisationer i olika kontexter? Det ser jag fram emot! Anders Wejryd är Svenska kyrkans ärkebiskop och Christina Grenholm är direktor och chef för sekretariatet för teologi och ekumenik på kyrkokansliet i Uppsala. Det kan med andra ord bli en del intressanta samtal.

2 comments:

Heidi said...

Vill påstå (efter genomläsning av kvällens blogg) att du är en "kraftens man". Vet att du hämtar styrka i din tro - och jag avundas dig denna styrka. Dock är glädjen över din styrka så mycket större än avunden vilket resulterar i en enorm glädje att få vara din vän och att få följa dig och din underbara hustru på dina tankeresor.

Anders Göranzon said...

Tack, Heidi! Du har också en stor plats i våra hjärtan - liksom Pappaper, förstås!