Saturday 3 January 2009

Fred i Västasien! Nu!

Igår var vi på larmtorget i Kalmar. Det handlade om situationen i Palestina/Israel och i synnerhet vad som händer i Gaza. Riksdagsman (kvinna!)Lena Hallengren (s) talade väl. Hon visade tydligt sin avsky för Israels bombningar men var även klar över att Hamas måste upphöra med sina atacker på bosättningarna i närheten. Nasim Malik hade ordnat det hela. Bra gjort! han höll också ett eldigt anförande. Salim Saab, från Hultsfred, talade också. Det sista inlägget missade jag. De var svinkallt och jag hade cyklat till Larmtorget och skulle även cykla hem. Svinkallt i Kalmar är - 3 grader. (Jag växte upp i Porjus, där vi slapp gå till skolan om det var under - 40 ....)
Några reflektioner: Varför är det värre när kvinnor och barn angrips än när män angrips? (Man kan skilja på civila och militärer, det är OK, men jag reagerar på uppdelningen). En annan reflektion gällde ett av plakaten. Det stod att Israel var lika med ett hakkors. Sådan propagande stödjer jag inte.
Däremot vilar hela staten Israel på en omöjlig grund, nämligen att det är en nation för ett visst folk. Det kan aldrig hålla i längden. En tvåpartistat kanske kan vara ett steg på vägen men visionen måste ju vara att man ska kunna leva sida vid sida. Går det i Sydafrika (vilket det gör, även om det naturligtvis är problematiskt) så kan det gå i Västasien. (Detta är reaktion nr 3: Varför säger vi 'mellanöstern'? Öster om vad då? Det är ju ett eurocentriskt perspektiv. Tänk om amerikanarna skulle kalla oss för mellan nordöstern? Eller kineserna skulle säga 'fjärran västern'? Nordeuropa är ju enklare! Alltså bör vi, anser jag kalla området kring Israel/Palestina för Västasien!
Dessutom menar jag att vi ska protestera mot Israels atacker. Och mot Hamas våld. Men på något sätt är det Israel som i nuläget är starkare. Med USA och EU i ryggen. Palestineierna är naturligtvis inte moraliskt perfekta (liksom inga andra folk är det) men de borde få ha rätt till sina mänskliga rättigheter. (Annars vore det ju inga mänskliga rättigheter!)

No comments: