Wednesday 14 January 2009

Studievecka

Detta år arbetar jag 75 % och studerar 25 %. Idag har jag suttit hela dagen. Det ska jag göra sex dagar till. Söndag tänkte jag vara ledig! Det kräver lite disciplin men det kändes skönt att slå på datorn och sätta igång.
Jag har läst om vad SACC beslutade år 1980 och 1981. Desmond Tutu var Generalsekreterare. hans texter är verkligen profetiska. 1980 sa han att det skulle ta 5-10 år och sedan skulle Sydafrika ha sin första svarta premiärminister. Det tog 14 år och det blev en president istället. men Tutu namngav Mandela, som den som skulle vara det. Jag tittar mycket på den profetiska rösten men även efter vilket genusperspektiv det finns. Och om man gör sig tolk för de fattiga eller om de fattiga själva får göra sin röst hörd. Synen på våld och icke-våld intresserar mig och mycket annat. Samtidigt läser jag biografin om honom. Rättvisans rebell. Det ger lite kött på benen.
Det är spännande att få sitta och förkovra sig! Jag får nog anledning att återkomma!

No comments: