Saturday 23 January 2021

Petrus hustru – en ny bekantskap

När jag förberedde morgondagens predikan dök hon upp. Petrus hustru. Det är såklart upprörande att Petrus har tre olika namn i Nya testamentet. Först Simon och sedan Petrus, som på hebreiska är Kefas. Klippa. Men att hans hustru inte har något namn. 

Vi förstår att hon finns, eftersom Jesus botar Petrus svärmor enligt exempelvis Matteus 8. Skälet till att vi stötte ihop var alltså min predikoförberedelse över morgondagens evangelietext från Matteus 8:5-13, för i stycket efteråt sker helandet av Petrus svärmor. 

Självklart har jag länge varit medveten om att hon fanns. Den kvinna som var gift med Petrus. Men inte så mycket mer. Nu såg jag i en notis i den predikokommentar jag använde, att hon även förekommer på ett annat ställe i Nya testamentet. Jag konsulterade Tord Fornbergs kommentar till Matteusevangeliet och där stod det mer om henne. Jag hade Tord som lärare i nytestamentlig exegetik på början av 1980-talet och då fick i lösblad det som sedan blev hans bok. Tord är vice ordförande i Svenska Bibelsällskapet, så vi har ofta kontakt. Men just denna notis hade jag alltså inte uppfattat.

Det är Paulus som berättar följande i Första Korintierbrevet:

Har vi inte rätt att ta med oss en troende hustru liksom de andra apostlarna och Herrens bröder och Kefas? (1 Kor 9:5).

Jag läser vidare i Kärnbibeln, som har en faktaruta om Petrus och noterar:

Han var gift och hans hustru följde med på hans resor, se 1 Kor 9:5.

Detta nämns även på en informativ sida som heter Allt om Bibeln. Tänk att det tog mig 60 år att upptäcka denna intressanta detalj. Petrus, som sägs vara den förste biskopen i Rom och nummer ett i raden av påvar i Rom, hade med sig sin fru på sina missionsresor. Vem var hon? Vad sa hon? Vad gjorde hon? Vem tog hand om barnen, när båda föräldrarna var ute och reste? Frågorna hopar sig!

Jag konsulterar boken Bibelns kvinnor, som skrivits av Charlotte Frycklund. Den finns att köpa i Bibelbutiken. Jag tror att hon också missat denna detalj eller hoppat över den. Petrus hustru tror jag inte har ett eget kapitel. Inte vad jag kan se i alla fall. Det har däremot Petrus svärmor. Och i den texten dyker Petrus hustru upp och Charlotte frågar:

Träffades inte din dotter och Simon i det här köket … Där tändes en glimt i din dotters öga, en glimt du kände igen och så blev Simon en vanligt förekommande besökare i hemmet … (sid 195).

Men ser jag rätt för inte Charlotte någon poäng av att hon också var med på resor med sin man. Det vore spännande att veta om det finns någon som forskat kring vem hon var.

No comments: