Thursday 30 January 2020

Bibelsällskapet – del 5: Bibelbutiken


En viktig del av Bibelsällskapets arbete är vår butik. Utan att vara helt säker tror jag att de flesta bibelsällskap i världen har försäljning av biblar. Vår butik heter passande nog just
Bibelbutiken
När vi inventerade butiken strax före jul, var jag med en dag och räknade biblar. Det var nyttigt. Jag insåg att vi har många olika. Jag räknade de biblar som finns ute i den fysiska butiken. Det var mest svenska och engelska. Samt någon grekisk. I ett särskilt rum – på samma våning som vårt kontor – finns fler utländska biblar. Det är väldigt många. Nere i källaren finns ännu fler.

En av de roligaste idéerna är att framför allt församlingar kan köpa bibelpaket. De tio vanligaste utländska biblarna. Det kostar SEK 999, vilket innebär en hundring per bibel. Persiska, engelska, arabiska, dari, rumänska, tigrinya, ryska, spanska, albanska och finska. Smidigt, inte sant.

Stiftelsen Svenska Bibelsällskapets Bibelfond har visserligen copyright på Bibel 2000 men i butiken säljer vi alla slags översättningar. De viktigaste svenska översättningarna är utöver Bibel 2000: Svenska Folkbibeln och nuBibeln. Det är möjligt att det finns fler, som jag missat. (Någon av mina arbetskamrater får rätta mig!) Svenska Kärnbibeln tror jag är en expanderad översättning. Sedan finns också Nya testamentet på lätt svenska. Den bygger på Bibel 2000.

Låt mig också lyfta fram Biibbal 2019, som är Bibeln på nordsamiska. Denna historiska översättning kom förra året. Ett samarbete mellan de norska, finska och svenska bibelsällskapen.

Vi säljer annat i Bibelbutiken men biblar är kärnverksamheten. Vår butiksföreståndare kan mycket om biblar. Det går att ringa eller mejla och ställa specifika frågor. Det är min förhoppning att butiken ska bli mer och mer känd. Den som har en fråga kring olika bibelöversättningar eller bibelutgåvor ska såklart i första hand höra av sig till oss.

No comments: