Ett starkt bidragande skäl till att vi åkte just denna helg
var en förfrågan om jag ville döpa ett barn i Kalmar. Det ville jag. Pappan
känner jag sedan många år. Har faktiskt konfirmerat honom. Han är en av flera
vuxenkonfirmander jag haft förmånen att ha genom åren.
Dessutom blev det mitt första dop enligt den nya kyrkohandboken
från 2017. Jag undervisar på Svenska kyrkans utbildningsinstitut. Varje termin ser
jag ett antal blivande präster genomföra en dopgudstjänst – nästan på riktigt.
Då är det en docka som döps men poängen är att alla moment ska komma med och
att prästkandidaten ska få uppleva att det fungerar. Med ett sådant
genomförande i ryggen hoppas vi att det blir tryggare att möta sin första
dopfamilj (eller dopkandidat) som nyprästvigd. Våra prästkandidater har alltid
koll på handboken. Det brukar gå bra.
Hur hade det gått för mig? Med dagens gudstjänst hade jag nästan
gett mig själv bakläxa. För idag missade jag en viktig sak i början av
dopgudstjänsten. Låt mig förklara.
Enligt 1986 års handbok skulle prästen fråga om barnets namn
direkt efter evangeliet om Jesus och barnen. Den bibelläsningen avslutas med
orden att Jesus tog barnen i famnen, lade händerna på dem och välsignade dem.
Därefter kunde prästen säga:
Så vill nu också göra med detta barn, som vi nämner vid
namn.
- Vilket namn har ni gett ert barn?
Men i 2017 års handbok ska prästen ställa namnfrågan
alldeles i början. Det glömde jag idag. Och när evangeliet om Jesus och barnen
lästs (faktiskt av en annan vuxenkonfirmand, som jag konfirmerade i samma
gudstjänst som den ovan nämnda pappan) fanns ingen namnfråga i handboken, så
jag fortsatte med den bön som kallas befrielsebön och förstod då att jag glömt
bort att fråga efter namnet. I den bönen är det meningen att prästen använder
barnets namn. Bäst blir det ju om föräldrarna då redan sagt vad barnet heter.
Det var dock inte mycket att göra. Jag bad bönen och frågade
sedan föräldrarna om barnets fullständiga namn. Det vill säga alla tre
förnamnen. Ingen stor sak alltså. Och jag skulle nog inte gett någon av de
studerande bakläxa om något liknande hänt. Men det var nyttigt för mig som lärare
att se att det inte är så rysligt enkelt att hålla ordning på alla moment i
handboken. Och att det inte gör så mycket om saker kommer i lite olika ordning.
Vid det efterföljande dopkaffet trakterades både ögat och gommen. |
Det var för övrigt en mycket fin högtid med både kända och
okända ansikten i S:ta Birgitta kyrka, där jag var präst mellan 2006 och 2012.
Jag fick dessutom hjälp i min predikan. Den handlade om att våga lita på Gud
och överlämna sig åt Gud, som vetekornet överlämnar sig åt myllan eller som
trädet dricker liv, rotat i en fruktbar jord. Jag ville åskådliggöra detta i
inledningen och berättade då följande:
För tjugo år sedan var
jag präst i Aneby. Församlingen var med och arrangerade en rockkonsert. Lokala
band skulle spela och jag var där. Alla konfirmander var anmodade att gå dit.
De stod framför scenen och någon klättrade upp och gjorde det som kallas för
”stage diving”. Vet ni vad det är? (Det är ofta förbjudet nu förtiden.) Men
ungdomarna i Aneby gjorde det på den tiden. Någon går upp på scenen. Publiken
samlas just framför personen, håller upp händerna och så faller den som ”stage
divar” (dyker från scenen) och fångas av de uppsträckta händerna.
- Kom, Anders. Vill
inte Du ”stage diva?”
Frågan ställdes från
konfirmanderna i största vänlighet. Eftersom jag alltid är med på skojiga
upptåg klev jag upp på scenen och såg ut över alla konfirmanderna med
uppsträckta händer.
- Hoppa, Anders. Vi
tar emot Dig!
Jag måste erkänna att
jag fylldes av tvekan.
- Litar Du inte på
oss?
Efter ett antal
lektioner om att tro på Gud, där jag förklarat att tro har med tillit att göra,
fanns det inget val.
Jag hoppade. Och
konfirmanderna tog emot mig. Det var en skön känsla.
Det som hände i S:ta Birgitta kyrka var att en kusin till
dopbarnet svarade på min fråga om ”stage-diving”. Jag fick ett infall och
frågade om han ville demonstrera, vilket han ville. Det var nog första gången
jag sett en person ”stagediva” från en två trappsteg hög avsats framför
altaret. Men det blev mycket bra. Visserligen fanns ingen som tog emot men
landningen för kusinen blev – på grund av den låga höjden – ofarlig. Underbart!
Fortsättningen av min predikan kommer här:
* * * * *
Värre var det för drottning Ester, som vi hörde om i den
första textläsningen. Hon var judinna. Hon var gift med kung Xerxes, som hade
beslutat att alla judar i Susa (en stad i nuvarande Iran) skulle dödas. Han
visste inte att Ester var judinna. Nu handlade det om att hon skulle gå till
kungen och be honom rädda det judiska folket, sitt eget folk. Problemet var att
det var förbjudet att gå till kungen om man inte blev ditkallad. Det var
förenat med dödsstraff. Även för drottningen. Men Ester trotsade förbudet och
gick. Hennes mod räddade judarna. Detta firar judar över hela världen varje år
under den så kallade Purim-festen. Vanligtvis under mars månad. I år den 20
mars.
Både när det gäller att lita på ett gäng med glada konfirmander
och att våga sitt liv för att rädda sitt folk, handlar det om ett val. Att
våga. Må det bära eller brista. Heliga Birgitta, som denna kyrka är uppkallad efter,
formulerade detta i en bön, som delvis finns på kyrkans standar här framme:
Visa mig vägen och gör mig villig att vandra den
Vådligt är att dröja och farligt att gå vidare
Så uppfyll då min åstundan och visa mig vägen
Samma ofrånkomlighet formulerar Jesus:
Sannerligen, jag säger er: om vetekornet inte faller i jorden och dör förblir det ett ensamt korn. Men om det dör ger det rik skörd.
För Ester var det ett så stort steg. Och visst kan det vara
så. Dramatiskt. Men det kan också vara varje dags beslut att lägga sitt liv i
Guds händer. Vetekornet – ja hela skapelsen – är vår förebild. Ett frö, som
inte gör något själv, men i sig bär förutsättningarna för fortsatt liv. Vi ska
snart sjunga om hur skapelsen visar oss vägen, när det gäller denna
överlåtelse:
Vi får dricka liv som trädet rotat i en fruktbar jord.
Som ett litet vetekorn, eller ett stort träd. Beroende av
marken och vattnet. Så är vi beroende av Gud:
Flodens vatten strömmar ständigt, liv åt träd och ört det bär.
Det är detta som är dopets hemlighet. Idag får vi vara med
om samma under. En liten flicka får några stänk med vatten på sitt huvud men
det är precis som med trädet. Hennes föräldrar vill att hon ska ha samma
kontakt med Gud, som trädet har med de djupa källsprången i marken. När vi döps
är det ett beslut att lägga vår vilja och
våra liv i händerna på Gud. Ja, det är att mista sitt liv. Men det är
samtidigt att vinna sitt liv.
Men för Jesus själv var det dramatik. Han valde ju att gå
rakt in i lidandet. För att det inte fanns någon annan väg för honom. Därför
hans brutala sätt att uttrycka det:
Den som älskar sitt liv förlorar det, men den som här i världen hatar sitt liv, han skall rädda det till ett evigt liv.
Det är kärlekens väg. Att vara så inställd på att ge sitt
liv för andra – så att priset inte spelar någon roll.
Vi får följa med Jesus på hans vandring mot Jerusalem och
öva oss i denna dagliga överlåtelse. För vår egen och för världens skull.
4 comments:
Som sagt Anders, fler präster som du och ”avbefolkningen” av svenska kyrkan skulle vara ett minne blott. Tack för att du kom och döpte vår dotter.
Det gjorde jag med stor glädje! /Anders
Det var en fin högmässa och ett fantastiskt dop av en mycket trevlig och mänsklig präst!
Håller med Daniel att om flera vore som du och spontant involverar unga i sin predikan så skulle så många fler unga komma till kyrkan.Det jag noterade i kyrkan var att medelåldern var hög så det är viktigt att hitta vägar så att det kommer en generation som tar vid när vi andra inte finns. Tack för att du gjorde högtiden så fin!!
Tack, Kristina, för Dina uppmuntrande ord. Det var så roligt att få vara med! /Anders
Post a Comment